Cefam - specific center for teacher training and improvement, 'prof. odinir magnani' and some historical aspects of the didactics discipline: demands for teacher training in the decades between 1980 and 2000

Authors

  • Português Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC/Câmpus de Marília da Universidade Estadual Paulista - UNESP, São Paulo, (Brasil)
  • Rosane Michelli de Castro Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC/Câmpus de Marília da Universidade Estadual Paulista - UNESP, São Paulo, (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n1.pe01606

Keywords:

Education, History of Education, History of Didactical Discipline

Abstract

Objective: The purpose of this study is to locate, identify, gather, select, systematize, and analyze the constituent aspects of the Didactics discipline at the Specific Center for Training and Improvement of Teachers - CEFAM. The research seeks to contribute to the history of this discipline and its impact on teacher training in Brazil, specifically at the CEFAM "Prof. Odinir Magnani" in Tupã-SP, from the 1980s to the 2000s.

Methods: The research employed historical methodologies and procedures, including the systematization of diverse documentary materials. Data and information were gathered from bibliographic sources and documentary corpus that pertained to the Didactics discipline at CEFAM in Tupã-SP.

Results: The findings indicate that the Didactics discipline at CEFAM played a significant role in the formation of teachers, emphasizing technical-pedagogical knowledge to be used by future educators. The study also highlighted how the discipline contributed to the overall development of students and the value placed on the educator's role within the educational system.

Conclusions: The study concludes that the Didactics discipline at CEFAM in Tupã-SP, during the period analyzed, was crucial in shaping the pedagogical practices and educational values of teachers. The research contributes to understanding the historical development of teacher education in Brazil, particularly within the context of CEFAM.

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Author Biographies

Português, Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC/Câmpus de Marília da Universidade Estadual Paulista - UNESP, São Paulo, (Brasil)

Mestranda em Educação vinculada ao Programa de Pós-graduação em Educação - PPGE na Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC/Câmpus de Marília da Universidade Estadual Paulista - UNESP, São Paulo, (Brasil).

Rosane Michelli de Castro, Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC/Câmpus de Marília da Universidade Estadual Paulista - UNESP, São Paulo, (Brasil)

Doutora em Educação pela Doutorado em Educação Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, São Paulo, (Brasil). Docente permanente vinculada ao Programa de Pós-graduação em Educação - PPGE  na Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC/Câmpus de Marília da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, São Paulo. 

 

 

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Published

2024-07-25

How to Cite

CARRASCO , C. M. D. G. .; CASTRO, R. M. de. Cefam - specific center for teacher training and improvement, ’prof. odinir magnani’ and some historical aspects of the didactics discipline: demands for teacher training in the decades between 1980 and 2000. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 5, n. 1, p. e01606, 2024. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n1.pe01606. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1606. Acesso em: 22 sep. 2024.

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Articles