Knowledge about first aid among high school adolescents in public schools: cross-cross study

Authors

  • Delfânia Pimenta da Silva Machado Centro Universitário Luterano de Palmas - (CEULP/ULBRA), Tocantins, (Brasil).
  • Simone Sampaio da Costa Centro Universitário Luterano de Palmas - (CEULP/ULBRA), Tocantins, (Brasil).
  • Anselmo Cordeiro de Souza Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo, (Brasil) https://orcid.org/0000-0002-0156-716X
  • Cristina Faculdade Adventista da Bahia - FADBA, Bahia, (Brasil)
  • Priscila de Assis Amaro Cavilha Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo, (Brasil)
  • Cristina Zukowsky-Tavares Centro Universitário Adventista de São Paulo  - UNASP, São Paulo, (Brasil)
  • Elias Ferreira Porto Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo, (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n1.pe01588

Keywords:

Teenagers, Basic education, High school, First aid, Emergencies, Health education, Health promotion

Abstract

Objective: This study aimed to identify the knowledge about first aid among high school adolescents in state public schools in the city of Palmas, Tocantins, Brazil.

Methods: This cross-sectional, quantitative, and descriptive study was conducted in three public schools located in different urban areas of Palmas (central, north, and south regions). A total of 51 students, aged 16 to 18 years, who were in their 3rd year of high school, participated in the study by completing a semi-structured questionnaire developed by the researchers. The questionnaire assessed their knowledge and actions in emergency and urgent situations.

Results: Only 13.73% of the students reported having received first aid training, and of these, just 14.29% felt prepared to provide first aid in any situation. The most commonly cited location for first aid training was SENAI (66.67%), followed by their own school (16.67%). Over 30% of the students had witnessed situations where others lost consciousness, but only 25% of them called for specialized help. Additionally, 13.73% of respondents stated they did not know how to recognize vital signs, and approximately 23% were unfamiliar with the emergency services.

Conclusions: The study revealed that adolescents possess superficial or incorrect knowledge regarding first aid. It is recommended that first aid education be incorporated into high school curricular projects through intersectoral initiatives integrated into health promotion within schools

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Author Biographies

Delfânia Pimenta da Silva Machado, Centro Universitário Luterano de Palmas - (CEULP/ULBRA), Tocantins, (Brasil).

Bacharel em Enfermagem pelo Centro Universitário Luterano de Palmas - (CEULP/ULBRA), Tocantins, (Brasil).

Simone Sampaio da Costa, Centro Universitário Luterano de Palmas - (CEULP/ULBRA), Tocantins, (Brasil).

Mestre em Promoção da Saúde pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo. Docente no Centro Universitário Luterano de Palmas - (CEULP/ULBRA), Tocantins, (Brasil).

Anselmo Cordeiro de Souza, Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo, (Brasil)

Pesquisador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Promoção da Saúde e Estilo de Vida (ProSEV). Mestre em Promoção da Saúde pelo Centro Univeritario Adventista de São Paulo (UNASP).

Cristina, Faculdade Adventista da Bahia - FADBA, Bahia, (Brasil)

Graduanda em Enfermagem pela Faculdade Adventista da Bahia - FADBA, Bahia, (Brasil). Gestora de Saúde Coorporativa da empresa Sete Junior da Faculdade Adventista da Bahia - FADBA, Bahia.

 

 

Priscila de Assis Amaro Cavilha, Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo, (Brasil)

Enfermeira

Cristina Zukowsky-Tavares, Centro Universitário Adventista de São Paulo  - UNASP, São Paulo, (Brasil)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC, São Paulo, (Brasil). Docente do Mestrado em Promoção da Saúde do Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo.

Elias Ferreira Porto, Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo, (Brasil)

Doutor em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, São Paulo, (Brasil). Docente do Mestrado Profissional em Promoção da Saúde do Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo.

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Published

2024-06-19

How to Cite

PIMENTA DA SILVA MACHADO, D.; SAMPAIO DA COSTA, S.; SOUZA, A. C. de; LILIANY DA SILVA; CAVILHA, P. de A. A.; ZUKOWSKY-TAVARES, C.; PORTO, E. F. Knowledge about first aid among high school adolescents in public schools: cross-cross study. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 5, n. 1, p. e01588, 2024. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n1.pe01588. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1588. Acesso em: 22 sep. 2024.

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