This is an outdated version published on 2021-12-31. Read the most recent version.

Estudos e pesquisas sobre avaliação institucional no Brasil:

um estudo correlato

Authors

  • Fernanda Evelin Camarço de Souza
  • Sandra Lucia Ferreira
  • Luiz Dalmacir da Silveira

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n2.p175-183

Keywords:

Avaliação institucional, Educação superior, Gestão da educação

Abstract

This research is part of a broader context of conceptual deepening in the area of ​​Educational Assessment, more specifically in the Institutional Assessment dimension. Thus, it aims to understand the impacts resulting from this institutional dimension on social dynamics and how these relationships are built and consolidated in historical time. It also seeks to broaden the understanding of other concepts associated with the theme, in addition to the implementation of self-assessment policies in Higher Education Institutions (HEIs). As a methodology, it was proposed to carry out related research with a view to exploring points of approximation and distance between the concepts of institutional self-assessment and institutional assessment. Therefore, it seeks as a conceptual basis studies by authors such as Bernardes and Rothen (2016), Castro and Oliveira (2021), Gatti (2002), Pena and Alves (2021), Brendalise (2011) among others. The survey was based on research carried out in the last five years (2016-2020) and made available on the digital platform, theses and dissertations catalog of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The results found evidenced a significant amount of theses and dissertations in different higher education programs and institutions. Studies indicate that there is a multi-referential production on institutional assessment in Brazil, with different views and perspectives on this dimension of Educational Assessment, which allows new researchers to take action to contribute to the idea of ​​building a true assessment culture in parents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERNARDES, J. dos S.; ROTHEN, J. C. O campo da Avaliação da Educação Superior: foco na Comissão Própria de Avaliação. Revista Meta: Avaliação, v. 8, n. 23, p. 248-277. http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v8i23.991

BRANDALISE, M. Â. T. Avaliação institucional da escola: conceitos, contextos e práticas. Olhar de Professor, v. 13, n. 2, p.317-332, 2011. https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.13i2.0008

BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – Sinaes e dá outras providências. Portal Planalto. Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/L10.861.htm. Acesso em: 14 ago. 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Portal Planalto. Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394compilado.htm. Acesso em: 14 ago. 2021.

BRASIL. Portaria nº 1.264, de 17 de outubro de 2008. Aprova, em extrato, o Instrumento de Avaliação Externa de Instituições de Educação Superior do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES). Portal MEC. Brasília-DF: 2008. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2995-port-1264-2008&Itemid=30192. Acesso em 05 nov. 2021.

BRASIL. Roteiro de Auto-Avaliação Institucional 2004 – Orientações Gerais. INEP/MEC. – Brasília-DF: 2004. Disponível em https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_superior/roteiro_de_auto_avaliacao_institucional_2004.pdf. Acesso em 05 nov. 2021.

CASTRO, A. M. D. A.; OLIVEIRA, L. M. da C. F. Avaliação e expansão da Pós-Graduação em Educação no Brasil e no Nordeste: assimetrias e desafios. Revista Educação em Questão, Natal, v. 59, n. 59, p.1-24, e-24454, jan./mar. 2021. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n59

DALLABRIDA, N. A reforma Francisco Campos e a modernização nacionalizada do ensino secundário. Educação, Porto Alegre, v.32, n.2, p. 185-191, maio/ago. 2009. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/5520. Acesso em 10 ago. 2021.

DANTAS, E. E. V. A Avaliação Institucional na produção acadêmica e suas repercussões na docência da Educação Superior. 2017. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal do Pará, 2017. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5061667. Acesso em 05 de jun. 2021.

DAVIDOVICH, L. Educação superior e inclusão social n Brasil: Sumário de algumas propostas da Academia Brasileira de Ciências. – Brasília-DF: MEC, [s.d.] Disponível em http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/academia_brasileira_ciencias.pdf. Acesso em 18 nov. 2021.

DIAS SOBRINHO, J. Avaliação Institucional: marcos teóricos e políticos. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 1, n. 1, 2012. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/722. Acesso em: 13 nov. 2021.

FALLEIROS, A. L. de S.; PIMENTA, M. L.; VALADÃO JUNIOR, V. M. O significado da autoavaliação institucional na perspectiva de técnicos-administrativos de uma universidade pública. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 21, n. 2, p. 593-618, jul. 2016. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772016000200014

FERNANDES, I. R. Autoavaliação no Sinaes: prática vigente e perspectivas para uma agenda futura. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade de Brasília, 2017. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6131628. Acesso em 05 de jun. 2021.

FERNANDES, M. E. A. Avaliação institucional da escola: base teórica e construção do projeto. – Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2001.

GATTI, B. A. Avaliação educacional no brasil: pontuando uma história de ações. EccoS Revista Científica, v. 4, n. 1, p. 17-41, jun., 2002. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/715/71540102.pdf. Acesso em 10 ago. 2021.

LIBÂNEO, J. C. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2012. (Coleção docência em formação: saberes pedagógicos).

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986. (Coleção Temas Básicos de Educação e Ensino).

MARTINS, A. C. P. Ensino Superior no Brasil: da descoberta aos dias atuais. Acta Cirúrgica Brasileira, v .17, Suplemento 3, 2002. https://doi.org/10.1590/S0102-86502002000900001

MENEGHEL, S. M.; LAMAR, A. R. Avaliação como construção social: reflexões sobre as políticas de avaliação da educação no Brasil. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 6, n. 4, p. 17-26, out./dez. 2001. Disponível em: em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/1161/1156. Acesso em 10 ago. 2021.

OLIVEIRA, L. A. Análise da implantação e do processo inicial da Avaliação Institucional na UFOPA. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Oeste do Pará, 2017. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6288138. Acesso em 05 de jun. 2021.

PENA, N.; ALVES, C. R. Avaliação Institucional e regulação da qualidade da educação superior: enfoque na qualificação docente. In: SILVA, A. J. N. da; SILVA FILHO, V. C. dos S. (org.) (Des)Estímulos às teorias, conceitos e práticas da educação. – Ponta Grossa - PR: Atena, 2021. Disponível em: https://sistema.atenaeditora.com.br/index.php/admin/api/artigoPDF/53134. Acesso em: 14 ago. 2021.

SAMPAIO, H. Evolução do ensino superior brasileiro, 1808-1990. Núcleo de Pesquisas sobre Ensino Superior (NUPES) da Universidade de São Paulo. São Paulo: USP, [s.d.]. Disponível em: https://nupps.usp.br/downloads/docs/dt9108.pdf. Acesso em 18 nov. 2021.

SCHUTZER, H.; CAMPOS, S. C. A. Educação Superior e qualificação para o desenvolvimento econômico nacional. R. Bras. Planej. Desenv., Curitiba, v. 3, n. 1, p. 147-164, jan./jul. 2014.https://doi.org/10.3895/rbpd.v3n2.3588

SOUZA, F. E. C. de. Autoavaliação do mestrado profissional: uma análise das expectativas dos pós-graduandos. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Cidade de São Paulo, 2017. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5353424. Acesso em 05 de jun. 2021.

STANGE, C. E. B. O conceito de qualidade na Avaliação Institucional no sistema estadual de Ensino Superior do Paraná: contribuições interpretativas à luz de Bourdieu e Toulmin. 2020. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Estadual de Maringá, 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10415539. Acesso em 05 de jun. 2021.

TOGNARELLI, V. R. Avaliação institucional: do processo construído à vivência do SINAES – a consolidação do sujeito coletivo institucional. São Paulo: Terracota, 2012.

VIEIRA, S. L.; FARIAS, I. M. S. de. Política educacional no Brasil: introdução histórica. Brasília: Plano Editora, 2003.

Published

2021-12-31

Versions

How to Cite

EVELIN CAMARÇO DE SOUZA, F.; LUCIA FERREIRA, S.; DALMACIR DA SILVEIRA, L. Estudos e pesquisas sobre avaliação institucional no Brasil: : um estudo correlato. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 2, n. 2, 2021. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n2.p175-183. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1446. Acesso em: 23 nov. 2024.