As aproximações e contribuições de Norbert Elias para a educação a partir do conceito de interdependência, inter-relação, configuração, poder, habitus social e individualização

Authors

  • Jefferson Antonio do Prado Secretaria Municipal de Educação de Rio Claro-SP

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n2.p28-39

Keywords:

Nobert Elias, Educação, Grupos, Redes Sociais

Abstract

This article aims to reveal the notes of the sociologist Norbert Elias, whose concepts have greatly improved his perception between the relations of individuals and society, in general. Essential concepts, such as: "interdependence", "interrelationship", "configuration", "power", " social habitus" and "individualization", are valid for the understanding not only of attitudes, but also in the actions of the meshes and wefts groups and social networks. Norbert Elias' image, as well as its importance linked to Sociology, is correlated not only with his conceptual but also thematic contribution.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. Trad. Maria Manuela Galhardo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

ELIAS, N. Introdução à sociologia. Lisboa: Edições 70, 1986.

ELIAS, N. Conocimiento y poder. Madrid: La Piquita, 1994a.

ELIAS, N. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994b.

ELIAS, N. O processo civilizador: uma história de costumes. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994c. v.1.

ELIAS, N. O processo civilizador: formação do Estado e civilização. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994d. v. 2.

ELIAS, N. Os estabelecidos e os outsiders. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

ELIAS, N. A sociedade de corte. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001a.

ELIAS, N. Norbert Elias por ele mesmo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001b.

WAIZBORT, L. Elias e Simmel. In: WAIZBORT, L. (Org.). Dossiê Norbert Elias. São Paulo: Edusp, 2001.

Published

2021-12-31 — Updated on 2022-01-04

Versions

How to Cite

DO PRADO, J. A. As aproximações e contribuições de Norbert Elias para a educação a partir do conceito de interdependência, inter-relação, configuração, poder, habitus social e individualização. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 2, n. 2, p. 28–39, 2022. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n2.p28-39. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1378. Acesso em: 21 nov. 2024.