Tecnologies and teaching learning: reality of marajá do sena - ma

Authors

  • Jackeline de Freitas Nunes Universidade Federal do Maranhão - UFMA, Maranhão, (Brasil)
  • Ingrid Sousa Carneiro Universidade Federal do Maranhão - UFMA, Maranhão, (Brasil)
  • Ricardo Carvalho Bezerra Universidade Federal do Maranhão - UFMA, Maranhão, (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n00.pe01667

Keywords:

Technology, Teaching, Learning, Resources

Abstract

Objective: The technological paradigm that has information and communication technologies at its core has implications for all aspects of life in the knowledge society. In education, it presents challenges for the school community, providing new strategies for teaching and learning. Qualitative study on the integration of technologies in teaching and learning at a basic education school in the municipality of Marajá do Sena, Maranhão, there’s like objective is to analyze how technology is being used in the school routine and its implications for student learning.

Methodoloy: The methodological approach was based on the theoretical frameworks of Kenski (2007), Freire (1995), and Moran (2000), which provided the necessary foundation to understand the use of technologies in education. The field research was conducted through observation and interviews.

Results: It was evidenced that teachers use technologies in teaching and that learning is facilitated by these resources

Conclusions: It is concluded that there is a need for digital inclusion programs and ongoing training for teachers' improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jackeline de Freitas Nunes, Universidade Federal do Maranhão - UFMA, Maranhão, (Brasil)

Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” - UNESP, São Paulo, (Brasil). Membra do grupo de pesquisa comunicação científica do departamento de Biblioteconomia da Universidade Federal do Maranhão - UFMA, , Maranhão. Professora do Programa de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR).

Ingrid Sousa Carneiro, Universidade Federal do Maranhão - UFMA, Maranhão, (Brasil)

Graduada em Letras – Português/Inglês e suas respectivas literaturas pela Faculdade Waldir Filho - FWF, Maranhão, (Brasil). Graduanda do curso de Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão no Programa de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR).

Ricardo Carvalho Bezerra, Universidade Federal do Maranhão - UFMA, Maranhão, (Brasil)

Graduando do curso de Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão - UFMA no Programa de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR), Maranhão, (Brasil).

References

BENTO, Luciana; BELCHIOR, Gerlaine. Mídia e Educação: o uso das tecnologias em sala de aula. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, Cajazeiras, v.1, edição especial, p.334-343, set./dez. 2016.

BIANCHETTI, Roberto Gerardo. Educação de qualidade: um dos dilemas fundamentais para a definição das políticas educativas. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 233-258, jul. 2008.

BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista. Aplicativos de interação em sala de aula: análise de três possibilidades pedagógicas com recursos digitais. Revista Cocar, [S. l.], v. 14, n. 30, 2020. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3313. Acesso em: 22 jun. 2024.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar: Pesquisa revela dados sobre tecnologias na educação. Brasília, DF: Inep, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/pesquisa-revela-dados-sobre-tecnologias-nas-escolas. Acesso em: 09 jun. 2024.

FREIRE, Paulo. Educação na Cidade. São Paulo: Editora Vozes, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 66. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. 2. ed. São Paulo: Papirus, 2007.

LIMA, Marilia Freires de; ARAÚJO, Jefferson Flora Santos de. A utilização das tecnologias de informação e comunicação como recurso didático-pedagógico no processo de ensino e aprendizagem. Revista Educação Pública, [Rio de Janeiro], v. 21, n. 23, 22 jun. 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/23/a-utilizacao-das-tecnologias-de-informacao-e-comunicacao-como-recurso-didatico-pedagogico-no-processo-de-ensino-aprendizagem. Acesso em: 20 jun. 2024.

MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 10. ed. São Paulo: Papirus, 2000.

NUNES, Jackeline de Freitas; DIAS, Ilzeni Silva. As tecnologias da informação no currículo do Ensino Médio: análise a partir das Diretrizes Curriculares Nacionais. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 12, n. 1, p.204-226, 29 jan. 2019. Disponível em: https://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/10753. Acesso em: 15 ago. 2024.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 32. ed. São Paulo: Autores Associados, 1999.

SILVEIRA, Laelson Santos da; SANTOS, Raul Teruel dos. Formação de professores e o uso das tecnologias digitais na sala de aula. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 13, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/26785. Acesso em: 15 ago. 2024.

Published

2024-12-23

How to Cite

DE FREITAS NUNES, J.; SOUSA CARNEIRO, I.; CARVALHO BEZERRA, R. Tecnologies and teaching learning: reality of marajá do sena - ma. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 5, n. 00, p. e01667, 2024. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n00.pe01667. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1667. Acesso em: 18 jan. 2025.

Issue

Section

Articles