“A new cultural repartition” for a history of pedagogy and mathematics teaching degree courses in malanje, angola
DOI:
https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n00.pe01608Keywords:
History of education, Cultural repartition, Male gender in pedagogy, Mathematics teaching, Malanje, angolaAbstract
Objective: This article examines the historical development of the first bachelor’s degree courses in Education Sciences in Malanje, Angola, from 2011 to 2016, aiming to delineate the theoretical and methodological choices for historical research in educational settings within a specific geopolitical context.
Methods: The research utilizes a qualitative approach through documentary analysis and historical methodology, incorporating a broad range of sources from newspaper articles to official decrees. The study bases its theoretical framework on Michel de Certeau’s concept of “New Cultural Division,” emphasizing the role of the researcher’s perspective in historical documentation.
Results: The analysis highlighted the creation and evolution of the pedagogy and mathematics teaching programs at the Polytechnic School of Malanje. It identified key documents and media representations that influenced public perception and policy development in educational reforms.
Conclusions: The study underlines the importance of integrating cultural repartition into the historiography of education, providing a nuanced understanding of how educational reforms and program developments are documented and perceived. It also points out the significant role of governmental and media narratives in shaping educational policy and practice.
Downloads
References
ANGOP, A. Reitor da Universidade Lueji A’Nkonde anuncia criação de comissão instaladora”. Agência Angola Press, 27 de Maio, 2011, Educação. Disponível em: http://www.angop.ao/angola/pt_pt/noticias/educacao/2011/4/21/Reitor-Universidade-Lueji-nkonde-anuncia-criacao-comissao-instaladora,88aa2cd1-6900-4974-b580-a89d18ddec64.html. Acesso em: 13. Nov. 2019.
ANGOP, A. Criada comissão de gestão dos cursos de ciências de educação, Agência Angola Press, 12 de Janeiro, 2012, educação. Disponível em: http://m.portalangop.co.ao/angola/pt_pt/noticias/educacao/2012/0/2/Criada comissao-gestao-dos-cursos-ciencias-educacao,04ccb795-a17f-455e-846c a6f334429192.html. Acesso em: 14 nov. 2019.
ANGOP, A. Escola superior politécnica de Malanje realiza II jornadas científicas. Agência Angola Press, 03 de Janeiro, 2013. Disponível em: https://www.angop.ao/angola/pt_pt/noticias/educacao/2013/8/37/Estudantes-universitarios-jornadas-cientificas,872a0e48-a83b-43a7-8913-9712221259b3.html. Acesso em: 13 de Nov. 2019.
ANGOP, A. Escola Superior Politécnica poderá implementar novos cursos. Agência Angola Press, 25 de Março, 2013. Disponível em: http://www.angop.ao/angola/pt_pt/noticias/educacao/2013/11/50/Malanje-Escola-Superior-Politecnica-podera-implementar-novos-cursos,0c68fb37-7725-4200-b283-e29d1c159156.html. Acesso em: 13 nov. 2019.
ANGOP, A. Escola Superior Politécnica com mais cursos. ANGOP, 11 de Dezembro, 2013. Disponível em: http://www.angop.ao/angola/pt_pt/noticias/educacao/2013/2/13/Escola-Superior-Politecnica-com-mais-cursos,8daaaeed-f906-4596-ac99-cab24a0f2c5c.html. Acesso em: 13 nov. 2019.
ANGOP, A. Escola Superior Politécnico de Malanje conta com mais de 400 vagas. Agência Angola Press, 09 de Janeiro, 2014. Disponível em: http://www.angop.ao/angola/pt_pt/noticias/educacao/2014/0/2/Escola-Superior-Politecnico-Malanje-conta-com-mais-400-vagas,4ea7f8f8-8905-4f79-8eb7-5becba2dc5df.html Acesso em: 13 nov. 2019.
ANGOP, A. Escola politécnica de Malanje lança 345 finalistas no mercado. Agência Angola Press, 12 de Janeiro, 2016. Disponível em: https://www.angop.ao/angola/pt_pt/noticias/educacao/2016/0/2/Escola-Politecnica-Malanje-lanca-345-finalistas-mercado,735e1ef3-390f-4997-96cd-691101bbf04a.html. Acesso em: 13 nov. 2019.
ANGOP, A. Mais de 200 novos licenciados recebem diplomas. Agência Angola Press, 15 de Abril, 2016. Disponível em:https://www.angop.ao/angola/pt_pt/noticias/sociedade/2016/3/15/Malanje-Mais-200-novos-licenciados-recebem-diplomas,29258bb1-0e7f-437f-bc90-157dd3387f03.html. Acesso em: 13 nov. 2019.
CURIHNGANA, F. Malanje tem mais cursos de licenciatura. Jornal de Angola, 12 de fevereiro, 2011. Disponível em: http://jornaldeangola.sapo.ao/reportagem/malange__tem_mais_cursos_de_licenciatura. Acesso em 12 nov. 2019.
______. Pedagogia e Matemática na escola Amílcar Cabral. Jornal de Angola: 17 abr. 2012, Sociedade. Disponível em: http://jornaldeangola.sapo.ao/provincias/malanje/pedagogia_e_matematica_na_escola_amilcar_cabral. Acesso 20 de nov. 2019.
______. Universidade Lueji A’Nkonde dá os diplomas a centenas de licenciados. Jornal de Angola, 21 abr. 2016. Disponível em: http://jornaldeangola.sapo.ao/reportagem/universidade_lueji_a_nkonde_da_os_diplomas_a_centenas_de_licenciados. Acesso em 13 nov. 2019.
CERTEAU, Michel de. A operação histórica. In: LE GOFF, J.; NORA, P. (Org.). História: novos problemas. 2. ed. Tradução: Theo Santiago. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1979. p. 17-48.
MANUEL, Damião de almeida. Os primeiros cursos de licenciatura em ciências da educação de Malanje-Angola (2011-2016): uma história dos cursos de Ensino da Pedagogia e de Ensino da Matemática, e suas adequações à Escola Superior Politécnica de Malanje – ESPM. 2021. 178 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 2021. Orientadora: Dra. Rosane Michelli de Castro.
MANUEL, Damião de Almeida. A criação dos primeiros cursos de licenciatura em ciências da educação na província de Malanje, Angola: uma história por meio dos documentos normativos. Revista Docent Discunt, SP, v. 1, n. 2, p. 34-44, 2º. 2020. Disponível em: https://revistas.unasp.edu.br/rdd/article/view/1306/1228. Acesso em: 18 out. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Docent Discunt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Declaração de direito autoral
Declaro (amos) que a revista Docent Discunt está autorizada a publicar e alterar o texto inédito e original de minha (nossa) autoria, submetido para avaliação neste periódico, a fim de "maximizar a disseminação da informação". Concordo (amos) em compartilhar os direitos autorais a ele referentes com a Unaspress e com o Unasp, sendo que seu “conteúdo, ou parte dele, pode ser copiado, distribuído, editado, remixado e utilizado para criar outros trabalhos, sempre dentro dos limites da legislação de direito de autor e de direitos conexos”.
Reconheço (Reconhecemos) ainda que a Revista Docent Discunt está licenciada sob uma LICENÇA CREATIVE COMMONS - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0) e que esta obra também estará licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, caso seja aceita e publicada.
Dito isto, Permito (permitimos) que as instituições citadas acima remixem, adaptem, criem e distribuam, a partir deste trabalho, mesmo que para fins comerciais, desde que atribuam o devido crédito ao(s) autor(es) pela criação original.