Percepções de educadoras sobre a contribuição do PNAIC para a formação continuada

Authors

  • Angélica Duarte Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP)
  • Natália da Silva Neris Moura Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP)
  • Thaís José de Souza Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP)
  • Rebeca Pizza Pancotte Darius Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP)

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v3.n1.p49-66

Keywords:

Education, Continuing Education, Literacy, PNAIC, Public Policy

Abstract

The paper addresses the importance and impact of the National Pact for Literacy at the Right Age (PNAIC) in the continuing education of literacy teachers. The research was based on qualitative research, with semi-structured interviews with three teachers participating in the program, and content analysis through the Bardin (2016) technique. As a general objective the intention was to identify the contribution of PNAIC in the continuing education of literacy teachers. As specifics objectives: to find out how the continuous training of literacy teachers provided by PNAIC happened in a municipality in the countryside of São Paulo, to realize the impacts that the program provided to the practice in the vision of these teachers, to understand the program within a context of public policy and to reflect on the importance that the continuous training can have to make it pedagogical. The results indicated that: PNAIC was an important continuous training program because it provided changes in strategies in the pedagogical practice of literacy teachers; it still influences the work of teachers; it could serve as a model
of continuous training in the opinion of those interviewed; the lack of structure of the school and the municipality were factors that hindered the full execution of the program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, M.; MARTINS, F. P. Reflexões sobre a formação de professores: um diálogo com Marli André. Revista Devir Educação, 2020. Disponível em: http://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/241/107 Acesso em: 25 nov. 2021.

ALVORADO-PRADA, L. E. Formação participativa de docentes em serviço. Taubaté, SP: Cabral Editora Universitária, 1997.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 7, 2016.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Seção 1, Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-norma-pl.html Acesso em: 25 nov. 2021.

BRASIL. Portaria n. 867, de 4 de julho de 2012. Institui o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa e as ações do Pacto e define suas diretrizes gerais. Diário Oficial da União, Seção 1,Brasília: Ministério da Educação, 2012. Disponível em: http://www.lex.com.br/doc_23490618_PORTARIA_N_867_DE_4_DE_JULHO_DE_2012.aspx Acesso em: 25 nov. 2021.

BRASIL. PNA Política Nacional de Alfabetização/Secretária de Alfabetização. Brasília: MEC, SEALF, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/images/banners/caderno_pna_final.pdf Acesso em: 25 nov. 2021.

COSTA, C. C.; ANDRADE, M. F. R. (2016). Formação docente e políticas públicas: uma visão histórica. Revista Ciências Humanas - UNITAU, Disponível em: https://www.rchunitau.com.br/index.php/rch/issue/view/17/8 Acesso em: 25 nov. 2021.

FERREIRO, E. Alfabetização em processo. 9. ed. São Paulo: Cortez, 1993.

FERREIRO, E. Reflexões sobre alfabetização. São Paulo: Cortez, 2017.

FREITAS, H. C. L. Formação de professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educ. Soc., 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v23n80/12928.pdf Acesso em: 25 nov. 2021.

GATTI, B. A. Formação continuada de professores: a questão psicossocial. Cadernos de Pesquisa, v. 119, p. 191-20, 2003. https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000200010

GATTI, B. A. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Rev. Bras. Edu., 2008. https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100006

GATTI, B. A. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: Unesco, 2019.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.

GOMES, V. A. F. M.; NUNES, C. M. F.; PADUA, K. C.. Condições de trabalho e valorização docente: um diálogo com professoras do Ensino Fundamental I. Rev. Bras. Estud. Pedagog., 2019. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i255.4146

JUNGES, F. C; KETZER, C. M.; OLIVEIRA, V. M. A. Educação & Formação, 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7146564 Acesso em: 28 nov. 2021.

KRAMER, S. Alfabetização, leitura e escrita: formação de professores em curso. São Paulo: Ática, 2010.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia cientifica. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.

LUZ, R. H. A escola e a alfabetização no Brasil, um olhar histórico. Revista Portuguesa de Pedagogia, 2009. Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/1647-8614_43-1_10 Acesso em: 28 nov. 2021.

MORTATTI, M. R. L. Um balanço crítico da “década da alfabetização no brasil. Cad. Cedes, v. 33, n. 89, p. 15-34, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ccedes/v33n89/a02v33n89.pdf Acesso em: 28 nov. 2021.

OLIVEIRA, S. M. Os novos espaços da formação continuada e o papel mediador do professor formador. In: ANDRÉ, M. (Org.), Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2016.

PRIOSTE, C.; MAZZEU, F. J. C.; BARBOSA, E. M. Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens [número especial]. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação. https://dx.doi.org/10.21723/riaee.v11.n.esp.4.9189

RALLO, R. M. P.; QUEVEDO, Z, R. A magia dos jogos na alfabetização. 2. ed. Porto Alegre, RS: Kuarup, 1993.

ROMANOWSKI, J. P. Formação e profissionalização docente. 4. ed. Curitiba, PR: Ibpex, 2010.

SEVERINO, Antônio. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2016.

SCHMIDT, L. L.; AGUIAR, L. C. A alfabetização no ensino fundamental de nove anos no contexto das políticas educacionais: alguns desafios para reflexão [número especial]. Revista IberoAmericana de Estudos em Educação, 2016. http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v11.n.esp4.9200

SOARES, M. A reinvenção da alfabetização. Revista Presença Pedagógica, 2003.

SOARES, M. A. Entrevista: Magda Becker Soares. Letra A – O Jornal do Alfabetizador, v. 8, p. 13-15, 2012. Disponível em: http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/files/uploads/JLA/2012_JLAesp.pdf Acesso em 22 nov. 2021.

SOARES, M. A. Linguagem e escola: uma perspectiva social. 18 ed. São Paulo: Contexto, 2017.

SOARES, M. A. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2018.

TEDESCO, S. Formação continuada de professores: experiências integradoras de políticas educacionais – PNAIC e PROUCA – para alfabetização no ensino fundamental de uma escola pública. Dissertação (Mestrado em Educação), Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3819/1/466414.pdf Acesso em: 22 nov. 2021.

Published

2022-10-03

How to Cite

DUARTE, A.; MOURA, N. da S. N.; SOUZA, T. J. de; DARIUS, R. P. P. Percepções de educadoras sobre a contribuição do PNAIC para a formação continuada. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 3, p. 49–66, 2022. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v3.n1.p49-66. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1512. Acesso em: 21 nov. 2024.