Abstract
Objective: To explore how the relationship between care and education contributes to the integral development of children in Early Childhood Education, through a theoretical analysis of how affectionate everyday practices foster meaningful bonds and learning.
Method: This is a theoretical-bibliographical and documentary study, developed as part of a Course Completion Project (TCC), grounded in Historical-Cultural Theory, Brazilian National Curriculum Guidelines (DCNEI), and the Law of Guidelines and Bases (LDB/1996).
Results: The findings show that caregiving moments—such as feeding, hygiene, and play—are essential for building children's identity, autonomy, and intelligence when mediated intentionally and affectively by educators. The educational environment and emotional bonds emerged as key elements in meaningful learning.
Conclusion: The integration of care and education is fundamental to a humanizing pedagogy in early childhood. Teachers act as mediators of knowledge and emotional ties, making every routine moment an opportunity for integral and affective development.
References
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Resolução CNE/CEB nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 dez. 2009, Seção 1, p. 18.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2009.
COUTINHO, Ângela Maria Scalabrin. A instituição de educação infantil como lugar de pesquisa. Zero-a-Seis, v. 4, n. 7, p. 9-22, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/viewFile/10043/9223. Acesso em: 9 out. 2025.
FARIA, Vitória Líbia Barreto de; SALLES, Fátima Regina Teixeira de. Currículo na educação infantil. São Paulo: Scipione, 2007.
MELLO, Suely Amaral. Contribuições de Vygotsky para a Educação Infantil. In: MENDONÇA, Sueli Guadelupe de Lima; MILLER, Stela. (org.). Vygotsky e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. Araraquara, S.P: Junqueira & Marin, 2006. p. 193-202.
LIMA, Maria Isabel Filgueiras. Qualidade na educação infantil: proposta de avaliação institucional em busca de novos rumos. In: ANDRIOLA, Wagner Bandeira (org.). Avaliação: múltiplos olhares em torno da educação. Fortaleza: Editora UFC, 2005. p. 15-34. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/42906. Acesso em: 9 out. 2025.
KUHLMANN JR., Moysés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 1998.
OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. Educação infantil: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.
SCUDELER, Adriane Pereira Borges. Possibilidades de atividades de comunicação emocional entre bebês: um estudo à luz da teoria histórico-cultural. 2015. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 2015. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/123208. Acesso em: 9 out. 2025
SINGULANI, Renata Aparecida Dezo. A situação social de desenvolvimento das crianças de dois a três anos: um estudo com enfoque nas experiências vivenciadas na escola de educação infantil. 2016. 177 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, 2016. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/a50476cb-64e5-436d-99cd-475b154dcdfe. Acesso em: 9 out. 2025.
TARDOS, Anna; SZANTO-FEDER, Agnes. O que é autonomia na primeira infância. In: FALK, Judit (org.). Educar os três primeiros anos: a experiência de Lóczy. Araraquara: Junqueira & Marin, 2011. p. 39-52.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Journal of Docent Discunt