Possibilities of Children's Literature in Environmental Education: Pedagogical Foundations in Paulo Freire

Authors

  • Lucas Trentin Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp, São Paulo, (Brasil)
  • Rosane Michelli de Castro Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp, São Paulo, (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v6.n00.pe01964

Keywords:

Children’s literature, Environmental education, Paulo Freire, Critical consciousness, Teaching practices

Abstract

Objective: This study aims to explore how children's literature, grounded in Paulo Freire's critical pedagogy, can foster environmental awareness and critical thinking among elementary school children.

Method: This is a qualitative, theoretical study based on a bibliographic review of Freirean pedagogy and environmentally themed children's literature. Three literary works were analyzed using the textual configuration analysis method proposed by Mortatti (2000).

Results: The selected books reveal a strong potential to stimulate critical thinking and reflective dialogue on environmental issues with children aged 5 to 10. Symbolic and poetic narratives foster empathy, imagination, and ecological awareness, confirming literature as an effective interdisciplinary educational tool.

Conclusion: Children’s and young adult literature, when integrated with Freire’s liberating pedagogy, becomes a powerful tool for shaping critical individuals who are aware of their role in planetary sustainability. In light of this, the study highlights the need for continued research through empirical investigations in school contexts, in order to deepen the analysis of pedagogical practices that integrate literature and critical environmental education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosane Michelli de Castro, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp, São Paulo, (Brasil)

Professora associada - MS5-3 Departamento de Didática e professora permanente junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp, São Paulo. Livre Docente em Didática

References

CANDIDO, A. Vários escritos. 5º ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2011.

https://ourosobreazul.com.br/portfolio/varios-escritos/

FREIRE, P. A importância do ato de ler. 52 ed. São Paulo: Cortez, 2021.

https://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/livros-e-colecoes/paulo-freire/a-importancia-do-ato-de-ler.pdf/view

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. São Paulo, 1983.

https://archive.org/details/paulo-freire-educacao-pratica-liberdade

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. 76 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023a.

https://archive.org/details/pedagogia-da-autonomia-paulo-freire

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 84º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023b.

https://archive.org/details/pedagogia-do-oprimido-paulo-freire

FREIRE, P. Política e Educação. 11º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023c. https://books.google.com/books/about/Pol%C3%ADtica_e_educa%C3%A7%C3%A3o.html?id=HiSNDwAAQBAJ

MORTATTI, M. do R. L. Os Sentidos da Alfabetização. São Paulo: Unesp, 2000.

https://editoraunesp.com.br/catalogo/9788571392649%2Cos-sentidos-da-alfabetizacao

NOVAES, H.; OKUMURA, J. A tragédia educacional brasileira no século XX: Diálogos com Florestan Fernandes .Marília: Editora Lutas Anticapital, 2020.

https://www.marxismo21.org/wp-content/uploads/2020/06/livro_tragedia_educacional-H-Novaes.pdf

OLIVEIRA, M. R. L. A reunião dos planetas. ilustrações Spacca. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2000.

https://www.companhiadasletrinhas.com.br/detalhe.php?codigo=11462

PERISSÉ, G. Literatura e Educação. 2º ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

https://www.autenticaeditora.com.br/autentica/livros/literatura-e-educacao/1311

ROCHA, R. Quem vai salvar a vida?. 2º ed. São Paulo: Salamandra, 2015.

https://www.editorasalamandra.com.br/livro/quem-vai-salvar-a-vida

SILVA, P. R. M. Práticas Escolares de Letramento Literário: Sugestões para leitura literária e produção textual. Rio de Janeiro: Vozes, 2022.

https://www.editoravozes.com.br/praticas-escolares-de-letramento-literario

SCANLON, E. O mundo inteiro. ilustrações de Marla Frazee. 2º ed. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

https://www.record.com.br/produto/o-mundo-inteiro/

Published

2025-06-11

How to Cite

TRENTIN, L.; MICHELLI DE CASTRO, R. Possibilities of Children’s Literature in Environmental Education: Pedagogical Foundations in Paulo Freire. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 6, n. 00, p. e01964, 2025. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v6.n00.pe01964. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1964. Acesso em: 14 jun. 2025.