Possibilities of Children's Literature in Environmental Education: Pedagogical Foundations in Paulo Freire
DOI:
https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v6.n00.pe01964Keywords:
Children’s literature, Environmental education, Paulo Freire, Critical consciousness, Teaching practicesAbstract
Objective: This study aims to explore how children's literature, grounded in Paulo Freire's critical pedagogy, can foster environmental awareness and critical thinking among elementary school children.
Method: This is a qualitative, theoretical study based on a bibliographic review of Freirean pedagogy and environmentally themed children's literature. Three literary works were analyzed using the textual configuration analysis method proposed by Mortatti (2000).
Results: The selected books reveal a strong potential to stimulate critical thinking and reflective dialogue on environmental issues with children aged 5 to 10. Symbolic and poetic narratives foster empathy, imagination, and ecological awareness, confirming literature as an effective interdisciplinary educational tool.
Conclusion: Children’s and young adult literature, when integrated with Freire’s liberating pedagogy, becomes a powerful tool for shaping critical individuals who are aware of their role in planetary sustainability. In light of this, the study highlights the need for continued research through empirical investigations in school contexts, in order to deepen the analysis of pedagogical practices that integrate literature and critical environmental education.
Downloads
References
CANDIDO, A. Vários escritos. 5º ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2011.
https://ourosobreazul.com.br/portfolio/varios-escritos/
FREIRE, P. A importância do ato de ler. 52 ed. São Paulo: Cortez, 2021.
FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. São Paulo, 1983.
https://archive.org/details/paulo-freire-educacao-pratica-liberdade
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. 76 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023a.
https://archive.org/details/pedagogia-da-autonomia-paulo-freire
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 84º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023b.
https://archive.org/details/pedagogia-do-oprimido-paulo-freire
FREIRE, P. Política e Educação. 11º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023c. https://books.google.com/books/about/Pol%C3%ADtica_e_educa%C3%A7%C3%A3o.html?id=HiSNDwAAQBAJ
MORTATTI, M. do R. L. Os Sentidos da Alfabetização. São Paulo: Unesp, 2000.
https://editoraunesp.com.br/catalogo/9788571392649%2Cos-sentidos-da-alfabetizacao
NOVAES, H.; OKUMURA, J. A tragédia educacional brasileira no século XX: Diálogos com Florestan Fernandes .Marília: Editora Lutas Anticapital, 2020.
https://www.marxismo21.org/wp-content/uploads/2020/06/livro_tragedia_educacional-H-Novaes.pdf
OLIVEIRA, M. R. L. A reunião dos planetas. ilustrações Spacca. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2000.
https://www.companhiadasletrinhas.com.br/detalhe.php?codigo=11462
PERISSÉ, G. Literatura e Educação. 2º ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
https://www.autenticaeditora.com.br/autentica/livros/literatura-e-educacao/1311
ROCHA, R. Quem vai salvar a vida?. 2º ed. São Paulo: Salamandra, 2015.
https://www.editorasalamandra.com.br/livro/quem-vai-salvar-a-vida
SILVA, P. R. M. Práticas Escolares de Letramento Literário: Sugestões para leitura literária e produção textual. Rio de Janeiro: Vozes, 2022.
https://www.editoravozes.com.br/praticas-escolares-de-letramento-literario
SCANLON, E. O mundo inteiro. ilustrações de Marla Frazee. 2º ed. São Paulo: Paz e Terra, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of Docent Discunt

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Declaração de direito autoral
Declaro (amos) que a revista Docent Discunt está autorizada a publicar e alterar o texto inédito e original de minha (nossa) autoria, submetido para avaliação neste periódico, a fim de "maximizar a disseminação da informação". Concordo (amos) em compartilhar os direitos autorais a ele referentes com a Unaspress e com o Unasp, sendo que seu “conteúdo, ou parte dele, pode ser copiado, distribuído, editado, remixado e utilizado para criar outros trabalhos, sempre dentro dos limites da legislação de direito de autor e de direitos conexos”.
Reconheço (Reconhecemos) ainda que a Revista Docent Discunt está licenciada sob uma LICENÇA CREATIVE COMMONS - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0) e que esta obra também estará licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, caso seja aceita e publicada.
Dito isto, Permito (permitimos) que as instituições citadas acima remixem, adaptem, criem e distribuam, a partir deste trabalho, mesmo que para fins comerciais, desde que atribuam o devido crédito ao(s) autor(es) pela criação original.