Reflections on the challenges faced by teachers in the classroom in current children and youth education

Authors

  • Abelardo Alves Pereira Universidade Regional do Cariri – URCA, Crato, (Ceará)
  • Elisângela Lucas Teixeira Universidade Regional do Cariri – URCA, Crato, (Ceará)

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n00.pe01672

Keywords:

Keywords: Reflections, Challenges, Teaching, Teacher, Student.

Abstract

Objectives: This article aims to identify the main challenges faced by teachers in the classroom, which hinder the education of children young people across different academic levels today. Through the reflections presented, it seeks to understand the dimensions of these challenges, the responsibilities of the stakeholders involved in the educational process, and the pathways to achieve quality education.

Methods: The scientific method of this article was a bibliographic literature review, aiming to present a diversity of sources to make it more enriching. The selection of phenomena addressed in this study was based on deductions guided by the life experiences of the authors. In this way, studies and opinions from authors in different fields of knowledge make the proposed discussions in this article possible.

Conclusions: Contemporary education has been negatively impacted by numerous factors, making it essential for all stakeholders in the educational process—including teachers, students, parents, and the state—to recognize their responsibilities and actively contribute to mitigating these issues. The responsibility for education cannot rest solely on teachers.

Theoretical Contributions: This study emphasizes that teaching has become increasingly demanding and challenging for educators, who struggle to fulfill their mission of ensuring the right to education. By shedding light on this pressing issue, the study aims to raise awareness within society, advocating for a collective effort to address these challenges effectively.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Abelardo Alves Pereira, Universidade Regional do Cariri – URCA, Crato, (Ceará)

Graduado em Direito pela Universidade Regional do Cariri–URCA, Crato, (Ceará).

Elisângela Lucas Teixeira, Universidade Regional do Cariri – URCA, Crato, (Ceará)

Mestra em Educação pela Universidade Regional do Cariri – URCA, Crato, (Ceará)

References

REFERÊNCIAS

ALBUQUERQUE, Isabela Santos; AMORIM, Simone Silveira; MACEDO, Paula Vanessa Franco. O uso do Smartphone em Sala de Aula: Vantagens e Desvantagens. Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional, [S. l.], n. 13, 2024.

Disponível em: https://eventosgrupotiradentes.emnuvens.com.br/enfope/article/view/16929. Acesso em: 16 dez. 2024.

ARAÚJO, Charline Ferreira Lopes de. Estudo Sobre a Desmotivação dos Professores do Ensino Fundamental do Instituto de Educação De Guaratinga: Fatores E Causas. Dissertação de Mestrado. Master en Ciencias de la Educacion. Universidad Autonóma De Asunción – AUU. Paraguay. 2022.

Disponível em: http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/repositorio/article/view/1302/1137Acesso em: 16 dez. 2024.

ARAUJO, Priscila Braz Leite Parreiras. O Impacto do Uso da Inteligência Artificial no Contexto Educacional, Seus Benefícios e Desafios. Revista Tópicos, v. 2, n. 8, 2024. ISSN: 2965-6672

Disponível em: https://revistatopicos.com.br/artigos/o-impacto-do-uso-da-inteligencia-artificial-no-contexto-educacional-seus-beneficios-e-desafios Acesso em: 16 dez. 2024.

BARBOSA, Marcia Schumack Militão; VERTA, Wayza Andrade; BARBOSA, Camile Jantalia. A Diversidade na Sala de Aula: Práticas Entre Avanços e Desafios. Anos Iniciais em Revista, 2017.

Disponível em: https://www.academia.edu/download/78453109/818.pdf

Acesso em: 16 dez. 2024.

BRANDÃO, Pollyanna de Araújo Ferreira; CAVALCANTE, Ilane Ferreira. Reflexões acerca do uso das novas tecnologias no processo de formação docente para a educação profissional. Anais do III Colóquio Nacional-A produção do conhecimento em Educação Profissional, Eixo Temático III – Formação de professores para a educação profissional, 2015. ISSN: 2358-1190

Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/bitstream/handle/1044/1257/REFLEX%C3%95ES%20ACERCA%20DO%20USO%20DAS%20NOVAS%20TECNOLOGIAS%20NO%20PROCESSO%20DE%20FORMA%C3%87%C3%83O%20DOCENTE%20PARA%20A%20EDUCA%C3%87%C3%83O%20PROFISSIONAL.pdf?sequence=1

Acesso em: 16 dez. 2024.

CÂMARA, Hortência Veloso; PEREIRA, Myreya Lina Sardinh; COUTO, Giullia Bianca Ferraciolli do; DIAS, Adriana Keila; MARKUS, Glaucya Wanderley Santos; LOURENÇO, Lécia Kristine; PEREIRA, Reobbe Aguiar. Principais prejuízos biopsicossociais no uso abusivo da tecnologia na infância: percepções dos pais/Main biopsychosocial damages in abusive use of child technology: parental perceptions. ID on line. Revista de psicologia, v. 14, n. 51, p. 366-379, 2020.

Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/2588.

Acesso em: 16 dez. 2024.

CASTRO, Alda Maria Duarte Araújo; SANTOS, Íkaro de Paula. Crisis of Capital, Austerity and Education in Brazil - Crises do Capital, Austeridade e Educação no Brasil. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 2, p. e49810212523, DOI: 10.33448/rsd-v10i2.12523, 2021. ISSN 2525-3409

Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/12523.

Acesso em: 16 dez. 2024.

DE ALMEIDA, Lucia Maria; TORRES, Carina Ioná de Oliveira; SEIXAS, Narita Renata de Melo; SANTOS, Daniele Bezerra dos; SILVA, Clécio Danilo Dias da. A importância das tecnologias da informação e comunicação no processo de ensino e aprendizagem em ciências. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista–ENCITEC, v. 13, n. 2, p. 54-71, 2023. ISSN:2237-4450

Disponível em: https://www.unifoa.edu.br/wp-content/uploads/2024/03/Almeida-et-al.-2023-A-IMPORTANCIA-DAS-TECNOLOGIAS-DA-INFORMACAO-E-COMU.pdf

Acesso em: 16 dez. 2024.

DUARTE, Clarice Seixas. A educação como um direito fundamental de natureza social. Educação & Sociedade, v. 28, n. 100, p. 691–713, out. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Sys3c3j8znnWkyMtNhstLtg/?lang=pt

Acesso em: 16 dez. 2024.

FERREIRA, Gesilaine Mucio; DA SILVA MOREIRA, Jani Alves; VOLSI, Maria Eunice França. Políticas de educação especial na perspectiva da educação inclusiva no Brasil: Em discussão a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Revista Inclusiones, p. 10-34, 2020.

Disponível em: https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/22

Acesso em: 16 dez. 2024.

LEITÃO, Keila de Sousa; CAPUZZO, Denise de Barros. Síndrome de Burnout, formação de professores e sua desvalorização. In Litteras, [S. l.], v. 9, n. 1, p. e381, 2024. DOI: 10.55905/inlitterasv9n1-002. Disponível em: https://periodicos.unisantacruz.edu.br/index.php/inlitteras/article/view/381

Acesso em: 16 dez. 2024.

LOPES, Soenilze Cristina Machado. A desmotivação escolar durante o ensino médio. Trabalho de Conclusão de Curso. Curso de Graduação em Pedagogia. Centro Universitário Internacional – UNINTER. 2022.

Disponível em: https://repositorio.uninter.com/handle/1/1020

Acesso em: 16 dez. 2024.

RIAL, Gregory. A Disputa Pela Atenção: Influencers e Educação. Evangelizando nas redes: tecnologias e comunicação na Pastoral Escolar. Revista de Pastoral da ANEC, Ano V, n° 9, p. 27, 2020. ISSN 2525-8230.

Disponível em: https://anec.org.br/biblioteca/evangelizar-nas-redes-tecnologias-e-comunicacao-na-pastoral-escolar/

Acesso em: 16 dez. 2024.

NEVES, Kennya Suelen Silva Maia; FOSSE, Luciana de Oliveira Silva; TORRES, Tatiana Regino; NAPOLITANO, Maria Angelica. Da infância à adolescência: o uso indiscriminado das redes sociais. Revista Ambiente Acadêmico Cachoeiro de Itapemirim, v. 1, n. 2, p. 119-139, 2015.Disponível em: https://multivix.edu.br/wp-content/uploads/2018/04/revista-ambiente-academico-edicao-2-artigo-7.pdf

Acesso em: 16 dez. 2024.

OLIVEIRA, Francisco Mauro Justa de. A escolha da profissão. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso. Graduação em Educação. Universidade Federal do Ceará – UFC. Ceará, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/41580

Acesso em: 16 dez. 2024.

PINHEIRO, Ana Cristina Conceição; SILVA, Caroline Amorim; SILVA, Eládia V. Duarte da; ROCHA, Gustavo Barbosa da. O Papel da Família no Processo Ensino-Aprendizagem do Aluno. Revista Luzeiros. Educação e redenção: integração fé e ensino. Edição v. 3 n. 3, p. 111-119 2022. ISSN 2675-4428

Disponível em: https://luzeiros.faama.edu.br/index.php/revistaluzeiros/article/view/47

Acesso em: 16 dez. 2024.

RIAL, Gregory. A Disputa Pela Atenção: Influencers e Educação. Evangelizando nas redes: tecnologias e comunicação na Pastoral Escolar. Revista de Pastoral da ANEC, Ano V, n° 9, p. 27, 2020. ISSN 2525-8230

Disponível em: https://anec.org.br/biblioteca/evangelizar-nas-redes-tecnologias-e-comunicacao-na-pastoral-escolar/

Acesso em: 16 dez. 2024.

RIBEIRO, Daniella Borges; OLIVEIRA, Edineia Figueira dos Anjos. A distribuição de bolsas da CAPES em tempos de cortes orçamentários. Temporalis, [S. l.], v. 24, n. 47, p. 35–50, 2024. DOI: 10.22422/temporalis.2024v24n47p35-50.

Disponível em: https://periodicos.ufes.br/temporalis/article/view/43872.

Acesso em: 16 dez. 2024.

SARNO, Silvana Maria Grisi. Infância na Contemporaneidade: A Significativa Interação das Crianças com Webcelebridades. Psicologia: Ciência e Profissão. v. 42. p. 1-12. e242032. Universidade Católica do Salvador - UCSal. Bahia. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/XqkhgVzsN3PdvW64WjrfJDG/#

Acesso em: 16 dez. 2024.

SOARES, Ana Caroline; BASTOS, Anna Caroliny; PIMENTA, Daiane Bissoni; SOUSA, Daniel de Sena; MENGHINI, Gabriela. A influência das redes sociais no comportamento dos jovens. Trabalho de Conclusão de Curso. Curso Técnico em Administração. Etec Irmã Agostina. São Paulo. 2022. Disponível em:

v. 3 n. 3, p. 111-119 2022. ISSN 2675-4428 Disponível em: https://luzeiros.faama.edu.br/index.php/revistaluzeiros/article/view/47Acesso em: 05 dez. 2024.

Published

2024-11-17

How to Cite

ALVES PEREIRA, A.; TEIXEIRA, E. L. Reflections on the challenges faced by teachers in the classroom in current children and youth education. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 5, n. 00, p. e01672, 2024. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n00.pe01672. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1672. Acesso em: 22 feb. 2025.

Issue

Section

Articles