early childhood education: practices with body movements in the covid pandemic 19

Authors

  • Paulo Cesar Cadima Junior Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC, São Paulo, (Brasil)
  • Heloisa Helena Oliveira de Azevedo Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP, São Paulo, (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n00.pe01666

Keywords:

Body movements, Teaching practice, Early childhood education, Pandemic. Covid-19

Abstract

Objective: This study examines how the COVID-19 pandemic affected early childhood education teachers' strategies for incorporating body movement activities, based on Historical-Cultural Theory.

Methods: The research involved qualitative content analysis of interviews with early childhood education teachers, focusing on the challenges and adaptations made during the pandemic.

Results: The findings indicate that despite teachers' efforts to maintain developmental activities, significant challenges arose due to isolation, such as lack of physical space, materials, and parental knowledge to assist with activities. These challenges were more evident when children returned to in-person classes, showing motor difficulties.

Conclusion: The pandemic highlighted the importance of physical activities in child development and the need for better support structures to enable effective learning during crises.

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Author Biographies

Paulo Cesar Cadima Junior, Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC, São Paulo, (Brasil)

Doutorando pelo programa de Ciências do Desenvolvimento Humano da Universidade Presbiteriana Mackenzie - M, São Paulo, (Brasil). Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC, São Paulo, (Brasil) na linha de pesquisa em Formação de Professores e Práticas Pedagógicas. Pedagogo pela Universidade Paulista - UNIP, São Paulo. Especialista em Neuropsicologia aplicada à Neurologia Infantil pela escola de extensão da Faculdade de Ciências Médicas (FCM) da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, São Paulo. Especialista em Psicomotricidade, Neurociência aplicada à Educação e Psicopedagogia pelo Instituto Brasileiro de Formação de Educadores (IBFE).

Heloisa Helena Oliveira de Azevedo, Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP, São Paulo, (Brasil)

Doutora em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP, São Paulo, (Brasil), com estágio de doutorado em Formação de Professores de Educação Infantil no exterior, na Universidade de Aveiro/Portugal. Realiza assessoria científica Ad hoc para instituições de fomento pesquisa emitindo parecer de mérito. É membro associado da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação - ANPED. Tem experiência na área de Educação como docente e como Coordenador Pedagógico em diferentes níveis de ensino.

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Published

2024-12-25

How to Cite

CADIMA JUNIOR, P. C.; OLIVEIRA DE AZEVEDO, H. H. early childhood education: practices with body movements in the covid pandemic 19. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 5, n. 00, p. e01666, 2024. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n00.pe01666. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1666. Acesso em: 18 jan. 2025.

Issue

Section

Articles