Reading in youth and adult education

Authors

  • Yvana Bezerra Soares Universidade de Taubaté - UNITAU, São Paulo, (Brasil)
  • Cleusa Vieira da Costa Universidade de Taubaté - UNITAU, São Paulo, (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n00.pe01635

Keywords:

Youth and Adult Education, Pedagogical Practices, Reading

Abstract

Objective: The article discusses the issue of reading among students in Youth and Adult Education (EJA). The main goal is to implement a reading project in the context of EJA classes, aiming to promote reading habits among students and foster the development of reading comprehension skills.

Methodology/Approach: The study employs a qualitative approach based on the implementation of a reading project structured into six didactic sequences. Data were collected through a socioeconomic questionnaire, conversation circles, a field diary, and photographic records. Data analysis was conducted using content analysis proposed by Bardin (2011), allowing for an investigation of pedagogical practices and the impact of the activities on students' engagement with reading.

Originality/Relevance: The study is relevant as it addresses reading as an essential tool for the social inclusion of youth and adults in EJA, a form of education that often faces challenges due to the discontinuity of the educational process during childhood and adolescence. The originality lies in adapting reading activities to the students' daily lives, making the reading process meaningful and aligned with their social and cultural realities.

Main Conclusions: The results showed increased student involvement with reading throughout the project. Participation in the proposed activities improved the students' reading comprehension and sparked an interest in future reading. There was a notable shift in students' attitudes towards reading, which became seen as a more enjoyable and useful practice for their lives.

Theoretical Contributions: The research provides theoretical contributions by demonstrating the importance of adapting reading projects to the specific realities of EJA students. It also offers insights into how contextualized pedagogical practices can transform the perception of reading, promoting the development of more autonomous and critical readers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yvana Bezerra Soares, Universidade de Taubaté - UNITAU, São Paulo, (Brasil)

Mestrado profissional em Educação pela Universidade de Taubaté - UNITAU, São Paulo, (Brasil). professora de Língua Portuguesa e Artes na Secretaria Municipal de Educação de Itapemirim, São Paulo.

Cleusa Vieira da Costa, Universidade de Taubaté - UNITAU, São Paulo, (Brasil)

Doutora em Educação pela Universidade Estácio de Sá - UNESA, São Paulo, (Brasil). Professora do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté - UNITAU, São Paulo.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

DIAS, M. T. M.; GOMES, M. F. C. Práticas sociais de leitura em uma sala de aula de jovens e adultos: contrastes em foco. Educação em Revista, v. 31, n. 2, p. 183-210, 2015.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução: Joice Elias Conte. 3ª ed. Porto Alegre: Artmed. 2009.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. Rio Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, M. Q.; CAVALCANTE, V. C. Leitura na Educação de Jovens e Adultos e a formação de leitores. Perspectiva, v. 32, n. 1, p. 93-109, 2014.

FONSECA, L. S. EJA: lutas e conquistas! – a luta continua: formação de professoras em EJA. Revista de Educação de Jovens e Adultos, v. 2, n. 2, p, 1-161, ago. 2008.

GADOTTI, M. A educação contra a educação o esquecimento da educação e a educação permanente. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

MACHADO, M. M. A atualidade do pensamento de Paulo Freire e as políticas de Educação de Jovens e Adultos. Revista de Educação de Jovens e Adultos, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 1-117, dez. 2007.

MUTURANA, Humberto; Emoções e linguagens na educação e na política. Belo Horizonte 2002 editora UFMG,1998, tradução de José Fernando Campos Forte; 3º Reimpressão.

NÓVOA, António. Escolas e professores proteger, transformar, valorizar. Salvador, BA. SEC/IAT, 2022.

PINTO, A. H. In. Repensando o PROEJA: concepções para a formação de educadores. Desafios na construção do currículo do PROEJA. Vitória: IFES, 2011.

ROCHA, M. L. Educação de Jovens e Adultos: pensando a formação em processo como dispositivo de práticas inclusivas. 2010.

Published

2024-10-01

How to Cite

BEZERRA SOARES, Y.; COSTA, C. V. da. Reading in youth and adult education. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 5, n. 00, p. e01635, 2024. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n00.pe01635. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1635. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles