Training at management school: perceptions of principals and their school practices

Authors

  • José Márcio Silva Barbosa Universidade do Estado de Minas Gerais  - UEMG, Minas Gerais, (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v4.n1.pe01541

Keywords:

Escola de Gestores, Formação continuada, Gestão Escolar, Diretor escolar, Training at the School of Managers, Perceptions of principals and their school practices

Abstract

This article presents part of the results obtained by a doctoral thesis. The aim of this study is to analyze the perceptions of school principals about the specialization course in School Management, of the School of Managers Program (MEC) and its implications for school practice. We developed a qualitative research, with guidelines for bibliographic studies, which were related to the theoretical orientations associated with the empirical interpretations obtained through the use of questionnaires and semi-structured interviews applied to school principals. The results showed that continuing education offers the research subjects theoretical and practical support to work in school management. In conclusion, the principals have the perception that democratic management is one of the propelling actions for the realization of their practice with an emphasis on the Political-Pedagogical Project and the strengthening of performance in school management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Márcio Silva Barbosa, Universidade do Estado de Minas Gerais  - UEMG, Minas Gerais, (Brasil)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Minas Gerais, (Brasil). Professor de ensino superior da Universidade do Estado de Minas Gerais  -UEMG, Unidade Acadêmica de Divinópolis, Minas Gerais.

References

ALVES-MAZZOTTI, A. J., GEWANDSZNADJER, F. (1998). O Planejamento de Pesquisas qualitativas. In: O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira, p. 147-178.

AZANHA, J. M. P. (2004). Uma reflexão sobre a formação do professor da escola básica. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 30, n.2, p. 369-378, maio/ago. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000200016.

BRASIL. Ministério da Educação. (2007). Projeto de Curso de Especialização em Gestão Escolar (Lato Sensu). Ministério da Educação Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Fortalecimento Institucional de Gestão Educacional, Programa Nacional Escola de Gestores da Educação Básica. Brasília, Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=877-projeto-pdf&category_slug=documentos-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 março 2018.

BURGOS, M. B. e CANEGAL, A. C. (2011). Diretores escolares em um contexto de reforma da educação. Revista Pesquisa e Debate em Educação, v.1, n.1.

COTTA, T. C. (1998). Metodologias de avaliação de programas e projetos sociais: análise de resultados e de impacto. Revista do Serviço Público, ano 49, nº. 2, abr./jun.

CURY, C. R. J. (2014). A gestão democrática. In: OLIVEIRA, M. A. M. (org). Gestão educacional: novos olhares e novas abordagens. Petrópolis, RJ: Vozes, p. 9 – 10.

FERREIRA, N. S. C. A. (2013). Gestão da educação e as políticas de formação de profissionais da Educação: desafios e compromissos. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. São Paulo: Cortez, p. 119 – 140.

FERREIRA, N. S. C. A. (2012). Gestão educacional e organização do trabalho pedagógico. Curitiba, PR: IESDE Brasil.

DOURADO, L. F. (2013). A escolha de dirigentes escolares: políticas e gestão da educação no Brasil. In: FERREIRA, N. S. C. (org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. São Paulo: Cortez, p. 95 – 117.

GATTI, B. (2012). Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, v.13, n. 37, jan./abr. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v13n37/06.pdf. Acesso em: 24 maio 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100006.HORA, D. L. Gestão democrática na escola. Campinas, São Paulo: Papirus.

LARANJO, J. C. (2015). Efetividade da formação a distância para gestores da educação básica: a experiência da Escola de Gestores na UFMG. Tese de doutorado (Educação), Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Minas Gerais.

LIBÂNEO, J. C., OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. (2012). Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez.

LÜCK, H. (2009). Dimensões da gestão escolar e suas competências. Editora Positivo: Curitiba.

LÜCK, H. (2013). Concepções e processos democráticos de gestão educacional. Petrópolis, RJ: Vozes.

PARO, V. H. (2015). Diretor escolar: educador ou gerente? São Paulo: Cortez.

SANDER, B. (2007). Administração da educação no Brasil: genealogia do conhecimento. Brasília: Líber Livro.

SEVERINO, A. J. (2007). Metodologia do trabalho científico. Editora Cortez.

TEIXEIRA, M. A. P. (2011). Formação para diretor escolar da educação básica: o programa Nacional Escola de Gestores no estado do Paraná. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 135 f.

Nota

Trabalho de pesquisa de doutorado financiado pela CAPES.

² O PNEGEB integra um conjunto de ações e estabelece diretrizes e orientações a partir do oferecimento de Projetos de Cursos formativos inicial e continuada de professores (aperfeiçoamento e especialização) em exercício nas escolas públicas. Reconhece-se a centralidade da formação destes profissionais para o avanço da qualidade do ensino e fortalecimento da gestão democrática da educação pública. Sobre o perfil do profissional que se deseja formar, sugerimos o acesso a maiores informações no site do MEC.

Published

2023-03-28

How to Cite

SILVA BARBOSA, J. M. Training at management school: perceptions of principals and their school practices. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 4, p. e01541, 2023. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v4.n1.pe01541. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1541. Acesso em: 23 nov. 2024.