Novas perspectivas do ensino da gramática e suas contradições na gramática tradicional
DOI:
https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v3.n1.p79-95Keywords:
Grammar, Teaching-Learning, Language, LinguisticsAbstract
This research aims to reflect on the reality of teaching/learning grammar classes in elementary, secondary and higher education institutions in the cities of Serra Talhada – PE and Santa Cruz da Baixa Verde – PE, analyzing why there are bad results in the teaching traditional grammar, observing if this factor happens due to teaching focused only on the use of rules. In order to analyze grammar classes and obtain the expected results, a questionnaire was applied to students and teachers of elementary and high schools and private network, as well as to students and teachers of the Licentiate in Modern Languages course. After completing the questionnaires with the target audience, all responses were analyzed and based on grammar teaching theories. Among the authors analyzed, we can mention: Irandé Antunes, Travaglia and Bagno. Based on the study carried out, the aspect pointed out and discussed, it can be said that the teaching of grammar still presents itself as a great challenge, even if such professionals have adequate training to do so. It was observed that students have some difficulty with normative grammar. Some even manage to identify the rules and their functions, but they cannot apply them in everyday life and in text productions efficiently and effectively.
Downloads
References
ANTUNES, I. C. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
BAGNO, M. Preconceito linguístico: O que é, como se faz. São Paulo: Ed. Loyola, 1999.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacional: Ensino Fundamental e Médio, 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Documento preliminar. MEC. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2015.
LUFT, C. P. Língua e liberdade por uma nova concepção de língua materna 8. ed. São Paulo: Ática, 2008.
PERINI, M. A. Sofrendo a gramática: ensaios sobre a linguagem. 3. ed. São Paulo: Ática, 2000.
SISTEMA NACIONAL DE AVALIAÇÃO DA EDUCAÇÃO BÁSICA - SAEB. 2014-2015. Disponível em: https://portal.inep.gov.br/educacao-basica/saeb/ Acesso em: 20 jul. 2021.
TRAVAGLIA, C. L. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of Docent Discunt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Declaração de direito autoral
Declaro (amos) que a revista Docent Discunt está autorizada a publicar e alterar o texto inédito e original de minha (nossa) autoria, submetido para avaliação neste periódico, a fim de "maximizar a disseminação da informação". Concordo (amos) em compartilhar os direitos autorais a ele referentes com a Unaspress e com o Unasp, sendo que seu “conteúdo, ou parte dele, pode ser copiado, distribuído, editado, remixado e utilizado para criar outros trabalhos, sempre dentro dos limites da legislação de direito de autor e de direitos conexos”.
Reconheço (Reconhecemos) ainda que a Revista Docent Discunt está licenciada sob uma LICENÇA CREATIVE COMMONS - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0) e que esta obra também estará licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, caso seja aceita e publicada.
Dito isto, Permito (permitimos) que as instituições citadas acima remixem, adaptem, criem e distribuam, a partir deste trabalho, mesmo que para fins comerciais, desde que atribuam o devido crédito ao(s) autor(es) pela criação original.