Ensino da Matemática para alunos com Transtorno do Espectro Autista

Authors

  • Emmanuel Zullo Godinho Colégio Agrícola de Palotina
  • Helio Vagner Gasparotto Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v3.n1.p22-33

Keywords:

Mathematics Teaching, Autism, Educational inclusion, TEACCH Method

Abstract

The discussion of the forms and methodologies for the application of mathematics teaching as well as the issue of social inclusion of students with Autism Spectrum Disorder is necessary, as the need for these students to acquire skills for learning formal education. The autistic student faces many learning difficulties, as there is a lack of correct and concise methodology adapted to their needs. The main objective of this work is to provide a reflection on the TEACCH Method within the teaching of mathematics to the autistic. To carry out this work, a bibliographic research was carried out on the most relevant and significant aspects of the TEACCH Method, as well as its benefits when working with autistic children. It is concluded that the method in question facilitates the learning of these children in a specific way, enabling a greater expansion of their mathematical knowledge and, consequently, a greater interaction with their social environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, M. M. de. Como preparar trabalhos para cursos de pós-graduação: noções práticas. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

BORDIN, S. M. S. Fale com ele: um estudo neurolinguístico do autismo. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.

BRASIL, 2019. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Institui a Lei sobre a proteção integral à criança e ao adolescente. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069compilado.htm Acesso em: 18 jul. 2021.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A. Metodologia científica para uso de estudantes universitários. São Paulo: Mc Graw-Hill do Brasil, 1993.

COLL, C.; MARCHESI, Á.; PALACIOS, J.; COLS; F. M. Desenvolvimento psicológico e educação: transtornos do desenvolvimento e necessidades educativas especiais. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004. 3v.

DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. Introdução à disciplina e à prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006, p. 15-41.

DGIDC. Direção Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular. Unidades de ensino estruturado para alunos com perturbações do espectro do autismo: normas orientadoras. Lisboa: Editorial do Ministério da Educação, 2008.

FACHIN, O. Fundamentos de metodologia. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2006.

FONSECA, M. E.; CIOLA, J. de C. Vejo e aprendo: fundamentos do Programa TEACCH – Ensino estruturado para pessoas com autismo. Book Toy, 2014.

GAUDERER, E. C. Autismo e outros atrasos do desenvolvimento: guia prático para pais e profissionais. 2. ed. Rio de Janeiro: Revinter, 1993.

JUNIOR, J. M. Modelo Conceitual de Gestão de Produção baseado na Gestão do Conhecimento: um estudo no ambiente operário da indústria automotiva. Tese (Doutorado em Engenharia Mecânica) – Faculdade de Engenharia Guaratinguetá, Universidade Estadual de São Paulo, São Paulo, 2007.

LIMA, L. R. M. Avaliar o conhecimento dos pais de crianças autistas face ao Modelo Teacch. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação), Escola Superior de Educação João de Deus, Lisboa, 2012. Disponível em: http://comum.rcaap.pt/bitstream/123456789/3491/1/LilianaLima.pdf Acesso em: 18 jun. 2021.

MIELE, F. G.; AMATO, C. A. de L. Transtono do espectro autista: qualidade de vida e estresse em cuidadores e/ou familiares - revisão de literatura. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbiosdo Desenvolvimento, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 89-102, dez. 2016. http://dx.doi.org/10.5935/1809-4139.20160010

MOORE, S. T. Síndrome de Asperger e a escola fundamental. São Paulo: Associação Mais 1, 2005.

RODRIGUES, L. Autismo: método ABA ou método TEACCH? 2017. Disponível em: https://institutoitard.com.br/autismo-metodo-aba-ou-metodo-teacch Acesso em: 18 jul. 2021.

RUSSO, F. Modelo TEACCH e os benefícios para os autistas. 2019. Disponível em: https://neuroconecta.com.br/metodo-teacch-e-os-beneficios-para-os-autistas Acesso em: 18 jul. 2021.

SCHMIDT, C. (Org.). Autismo: educação e transdisciplinaridade. Campinas, São Paulo: Papirus, 2013.

SILVA, A. B. B.; GAIATO, M. B.; REVELES, L. T. Mundo singular: entenda o autismo. Rio de Janeiro: Objetiva; Fontanar, 2012.

VIERA, S. A. O Tratamento e Educação para Autistas e Crianças com Déficit Relacionado à Comunicação – TEACCH: um estudo de uma proposta pedagógica em uma Escola Especial da Cidade de Colombo – PR. 2004. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Educação) – Universidade de Tuiuiú do Paraná, Curitiba, 2004.

Published

2022-10-03

How to Cite

GODINHO, E. Z.; GASPAROTTO, H. V. Ensino da Matemática para alunos com Transtorno do Espectro Autista. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 3, p. 22–33, 2022. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v3.n1.p22-33. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1510. Acesso em: 21 nov. 2024.