A educação étnico-cultural nas instituições de educação superior

Authors

  • Bianca Silva de Oliveira Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP)
  • Silvia Cristina de Oliveira Quadros Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP)

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v3.n1.p10-21

Keywords:

College Education, Institucional Development Plan, Ethinic-cultural Relations

Abstract

The present study is a documental analysis with a qualitative character, whose objective is to analyze how the current legislation is fulfilled and applied regarding the theme of ethnic-cultural relations in Higher Education. For this purpose, a selection of Institutions was carried out, in the category of university centers, on the e-mec platform, which were located in the city of São Paulo, a total of 20, and of these, those what the Institutional Development Plan was completely disponibles in the plataform and were selected for the research, in their respective websites, in total of six. The analysis of this document was carried out in the light of what is proposed by the current Brazilian legislation on ethnic-cultural issues, and a first categorization carried out was thematic based on the keywords: “ethnic-racial relations,” “ethnic-racial,” “african,” “indigenous,” “human rights,” “culture,” and “diversity.” Then the six institutions were categorized into two strands: compliance with legislation and proposed activities. The results of the analysis showed that the Institutional Development Plan of the Institutions addresses the issue, however, not all of them present concrete ways of carrying out the proposed policies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação Conselho Pleno. Resolução nº 1 de 17 de julho de 2004. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Disponível em: <http://portal.mec.

gov.br/cne/arquivos/pdf/res012004.pdf>. Acesso em: 28 jul. 2021.

BRASIL. Lei de diretrizes e base da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 28 jul. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação — MEC. UNESCO. Contribuições para Implementação da Lei 10.639/2003. Proposta de Plano nacional de implementação das diretrizes curriculares nacionais da educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana — Lei 10.639/2003. Brasília, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Levantamento e análise de informações sobre o desenvolvimento da temática “história e cultura indígena” nos cursos de licenciatura de instituições públicas e privadas. Portal MEC, novembro/2012, p. 1-35. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13940-produto1-historia-cultura-povos-indiginas-pdf&Itemid=30192 Acesso: 27 jul. 2021.

MANDELA, N. Autobiografia de Nelson Mandela: um longo caminho para a liberdade. Lisboa: Planeta, 2009.

OLIVEN, A. C. Ações afirmativas, relações raciais e política de cotas nas universidades: uma comparação entre os Estados Unidos e o Brasil. Educação, v. 30, n. 1, 2007. Disponível em: http://flacso.redelivre.org.br/files/2012/07/580.pdf Acesso em: 27 jul. 2021.

QUADROS, S. C. de O. Repensando conceitos para uma educação étnica. In: MOTA, R. C.; QUADROS, S. C. de O. (Orgs.). Diversidade étnico-racial: discutindo conceitos, tecendo reflexões e possibilidades para uma educação inclusiva e cidadã. Engenheiro Coelho, SP: Unaspress, 2017.

Published

2022-10-03

How to Cite

OLIVEIRA, B. S. de; QUADROS, S. C. de O. A educação étnico-cultural nas instituições de educação superior. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 3, p. 10–21, 2022. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v3.n1.p10-21. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1509. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)