Projeto Interdisciplinar entre Psicologia e Direito

Oficina de Produção de Conhecimento

Authors

  • Joene Vieira-Santos
  • Estevão Schultz Campos

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n2.p175-183

Keywords:

Psicologia, Direito, Iterdisciplinaridade

Abstract

This research is part of a broader context of conceptual deepening in the area of ​​Educational Assessment, more specifically in the Institutional Assessment dimension. Thus, it aims to understand the impacts resulting from this institutional dimension on social dynamics and how these relationships are built and consolidated in historical time. It also seeks to broaden the understanding of other concepts associated with the theme, in addition to the implementation of self-assessment policies in Higher Education Institutions (HEIs). As a methodology, it was proposed to carry out related research with a view to exploring points of approximation and distance between the concepts of institutional self-assessment and institutional assessment. Therefore, it seeks as a conceptual basis studies by authors such as Bernardes and Rothen (2016), Castro and Oliveira (2021), Gatti (2002), Pena and Alves (2021), Brendalise (2011) among others. The survey was based on research carried out in the last five years (2016-2020) and made available on the digital platform, theses and dissertations catalog of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The results found evidenced a significant amount of theses and dissertations in different higher education programs and institutions. Studies indicate that there is a multi-referential production on institutional assessment in Brazil, with different views and perspectives on this dimension of Educational Assessment, which allows new researchers to take action to contribute to the idea of ​​building a true assessment culture in parents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, L. S.; MARINHO-ARAUJO, C. M.; AMARAL, A.; DIAS, D. Democratização do acesso e do sucesso no ensino superior: uma reflexão a partir das realidades de Portugal e do Brasil. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 17, n. 3, p. 899–920, nov. 2012. https://doi.org/10.1590/S1414-40772012000300014

ALVES-BRITO, A., MASSONI, N. T. O papel da divulgação científica em Astrofísica na velhice: relato de uma experiência na extensão universitária, Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 11, n. 2, p. 199-212, 8 jul. 2020. https://doi.org/10.36661/2358-0399.2020v11i2.11423

ANTONELLI-PONTI, M., VALENTI, L., DÍAZ, D. A. C.; PICOLI, R. M. de M. de; VERSUTI, F. M. Divulgação científica em psicobiologia: educação a distância como estratégia para a promoção da extensão universitária. Expressa Extensão, v. 23, n. 3, p. 183, 31 ago. 2018. https://doi.org/10.15210/ee.v23i3.13668

BRIDI, J. C. A. Atividade de Pesquisa: contribuições da Iniciação Científica na formação geral do estudante universitário. Olhar de Professor, v. 13, n. 2, p. 349-360, 28 dez. 2010. https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.13i2.0010

BRIDI, J. C. A.; PEREIRA, E. M. DE À. O impacto da Iniciação Científica na formação universitária. Olhar de professor, v. 7, n. 2, p. 77-88, 2004. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1404 Acesso em: 27 dez., 2021.

COSTA, F. (Org.). Manual de trabalhos acadêmicos. Engenheiro Coelho: Unaspress - Imprensa Universitária Adventista, 2013.

ESCOBAR, H. Divulgação científica: faça agora ou cale-se para sempre. In: VOGT, C.; GOMES, M.; MUNIZ, R. (Orgs.). ComCiência e divulgação científica. Campinas, SP, BCCL/ UNICAMP, 2018, p. 31-35.

GALVÃO, T. F.; PANSANI, T. DE S. A.; HARRAD, D. Principais itens para relatar Revisões sistemáticas e Meta-análises: A recomendação PRISMA. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 24, n. 2, p. 335-342, jun. 2015. https://doi.org/10.5123/S1679-49742015000200017

MALUF, M. R.; ZANELLA, M. S.; PAGNEZ, K. S. M. M. Habilidades metalingüísticas e linguagem escrita nas pesquisas brasileiras. Bol. psicol, São Paulo, v. 56, n. 124, p. 67-92, jun. 2006. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0006-59432006000100006 &lng=pt&nrm=iso Acesso em: 28 ago. 2020.

MASSI, L.; QUEIROZ, S. L.; DINHAM, R. Estudos sobre iniciação científica no Brasil: uma revisão. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 139, p. 173-197, abr. 2010. https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000100009

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. DAS G. C. Docência no ensino superior. 2a. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

Published

2021-12-31 — Updated on 2022-01-04

Versions

How to Cite

VIEIRA-SANTOS, J.; SCHULTZ CAMPOS, E. Projeto Interdisciplinar entre Psicologia e Direito: Oficina de Produção de Conhecimento. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 2, n. 2, p. 175–183, 2022. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n2.p175-183. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1446. Acesso em: 23 nov. 2024.