PNFQ

LOOKING AT CONTINUING EDUCATION AS A SOCIAL CONTRIBUTION IN ANGOLA

Authors

  • Ilda da Costa Francisco UNESP

DOI:

https://doi.org/10.19141/docentdiscunt.v1.n2.p45-53

Keywords:

national staff training policy, angola, ongoing training, social transformation

Abstract

This study encompasses a bibliographical review and a qualitative research aiming to analyze the “Plano Nacional de Formação de Quadros” (PNFQ) [Teacher Formation National Plan], a program that promotes continued education to teachers. The question raised is: how can this offer be considered a plan of continued education and showcase as an optimizing factor to education in Angola? However, the discussion touches political aspects intrinsically tied to the process of teacher formation, who are requested to undergo foreign formation to enhance their knowledge thus contributing to the development of Angola. The process of formation is constituted of “necessary knowledges”: the concepts, pedagogical practices, social practice and transformation. The chosen bibliographies reflect upon politics and education as a result of “action and reflection” (FREIRE, 1997), “teaching profession” and the act of “stating and affirming position and work as a teacher” (NÓVOA, 1999, 2017). Based on the theoretical contribution and the analysis of the information available in the PNFQ, this work fulfills a crucial role in the present social and political scenario in Angola.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Política e Educação. São Paulo: Cortez, 1997.

FERREIRA, V. Educação e Transformação Social. São Paulo: Editora Lutas Anticapital, 2018.

JOSE, J. Angola: Independente, Conflito e normalização. In: MACEDO, J. (Org.). Desvendando a história de África. Porto Alegre, 2008.

LOPES, M. G. R. A. Formação continuada: Um espeço de construção de saberes necessários ao educador de jovens e adultos. In. MERCADO, L.; KULLOK, M. Formação de Professores: Política e Profissionalização. Maceió: Editora UFAL, 2004.

MUACHIA, M. T. A Escola numa Angola em Contexto de Mudanças: As Línguas Nativas no Âmbito Educaional. 2016. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Universidade do Minho, Braga, Portugal, 2016.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, out/dez 2017, p. 1106-1133.

NÓVOA, A. (Org.). Profissão Professor. Porto: Porto Editora LDA, 1999, v. 3.

OLIVEIRA, S. A Implementação do modelo formal de ensino em Angola (Séculos XV-XX). Revista Brasileira da História da Educação, v. 15, n. 2 (38), maio/ago 2015, p. 55-80.

PAXE, I. P. V. Políticas educacionais em Angola: Desafios do direito à educação. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

SEMERARO, G. (Org.). Filosofia e Política na Formação do Educador. São Paulo: Editora Idéias & Letras, 2004.

SACRISTÁN, J. Consciência e ação sobre a prática como libertação dos professores. In. NÓVOA, A. (Org.). Profissão Professor. Porto: Porto Editora, LDA, 1999.

Published

2021-02-24

How to Cite

FRANCISCO, I. da C. PNFQ: LOOKING AT CONTINUING EDUCATION AS A SOCIAL CONTRIBUTION IN ANGOLA. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 1, n. 2, p. 45–53, 2021. DOI: 10.19141/docentdiscunt.v1.n2.p45-53. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1309. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Articles