Spirituality In Education: Foundations, Practices, and Contemporary Challenges
PDF (Português (Brasil))

Keywords

spirituality
Adventist education
curriculum
socio-emotional skills
values

How to Cite

OLIVEIRA , N.; LEAL, J. Spirituality In Education: Foundations, Practices, and Contemporary Challenges. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 6, n. 00, p. e01685, 2025. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v6.n00.pe01685. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1685. Acesso em: 13 oct. 2025.

Abstract

Objective: To discuss the growing gap between spirituality and religion and its impact on the identity and mission of faith-based organizations, focusing on Adventist education.

Methodology/Approach: A bibliographic review was carried out in the fields of education, religion, and health, examining epistemological, curricular, teaching, and administrative aspects of the Adventist educational system.

Originality/Relevance: This study innovatively addresses the challenges faced by Adventist education in light of postmodern sensitivities, linking spirituality, curriculum, and educational practices within a context of increasing tension between institutional religiosity and personal spirituality.

Theoretical/Methodological Contributions: It proposes coherence between the core values of Adventist education and key concepts such as health, balance, redemption, and true education, highlighting the importance of socioemotional competencies and spirituality as essential foundations for teaching and Christian school management in the 21st century.

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v6.n00.pe01685
PDF (Português (Brasil))

References

ABDALA, G. A. et al. A religiosidade/espiritualidade como influência positiva na abstinência, redução e/ou abandono do uso de drogas. Revista de Estudos da Religião – REVER. n. 10, p. 77-98, 2010. DOI https://doi.org/10.2198/rever.v10i1.309

ALTER, A. Irresistível: por que você é viciado em tecnologia e como lidar com ela. Rio de Janeiro: Objetiva, 2018. ISBN 978-85-470-0058-5.

APPLE, M. W. Ideology and Curriculum. 4. ed. Londres: Routledge, 2019. DOI https://doi.org/10.4324/9780367023003

BAUMAN, Z.; PORTERA, A. Religious pluralism. In: MAZZEO, R. (ed.). Education and Intercultural Identity: A Dialogue between Zygmunt Bauman and Agostino Portera. London: Routledge, 2021. DOI https://doi.org/10.4324/9781003123705-2

BERNARDI, S.; PALLANTI, S. Internet addiction: a descriptive clinical study focusing on comorbidities and dissociative symptoms, Comprehensive Psychiatry, n. 50, p. 510-516, 2009. DOI 10.1016/j.comppsych.2008.11.011.

BOFF, Leonardo. Espiritualidade: um caminho de transformação. Rio de Janeiro: Sextante, 2001. ISBN 978-85-7542-026-3.

CHARLES-MARCEL, Z. et al. Quiero ¡vivir sano!, México y Colombia: una metodología científica y construcción social. In: QUINTERO, G. Nutrición, obesidad, DBM, HTA, dislipidemias, TCA y salud mental: mejores prácticas franco-méxico-colombianas. Ciudad de México: Producciones Sin Sentido Común, 2019, p. 159-169. DOI 10.4324/9781003058885-15.

COLLINS, J. What are biblical values? – what the Bible says on key ethical issues. New Haven and London: Yale University, 2019. DOI https://doi.org/10.1177/00209643221135092

CUNHA e SILVA, L. F. da. Logos e Ratio – Complexidade, Subjetividade e Ambiguidade em Teoria da Arquitetura. Arquitextos. São Paulo, v. 11, n. 130.01, p. 1-16, 2011. Disponível em: https://shorturl.at/tkK8I. Acesso em: 25 ago. 2025.

DEMO, P. Educar pela pesquisa. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2004. 6. ed. ISBN 85-282-0060-4.

DE MASI, D. O futuro do trabalho: fadiga e ócio na sociedade pós-industrial. Brasília: UnB/José Olympio, 2001. ISBN 978-85-283-0366-9.

DESMURGET, M. A fábrica de cretinos digitais – os perigos das telas para nossas crianças. 2. ed. São Paulo: Vestígio, 2021. ISBN 978-65-5595-020-6.

ENGUITA, M. F. A face oculta da escola: educação e trabalho no capitalismo. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989. ISBN 978-85-7364-014-3.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. ISBN 978-85-7753-015-1.

GONÇALVES, K. Mentalidade Secular e Pós-Cristã. Revista Adventista. Tatuí, p. 1-4, 2023. Disponível em: https://www.revistaadventista.com.br/da-redacao/ destaques/mentalidade-secular-e-pos-crista/. Acesso em: 10 out. 2023.

GUERRA, D.; MACEDO, R. Chrysalis e Tempos de Paixões Tristes: trans-formação e reexistência docente no PRP/UFBA. Revista Teias. Rio de Janeiro, v. 24, n. 72, p. 113-124, jan./mar. 2023. DOI https://doi.org/10.12953/teias.v24i72.58019

HUSTON, M. Spirituality, Not Just Religion, May Be Declining. Psychology Today, 20 fev. 2020, p. 1–10. Disponível em: https://shorturl.at/gFZ4H. Acesso em: 25 ago. 2025.

INGLEHART, R. F. Giving Up on God: The Global Decline of Religion. Foreign Affairs, v. 99, n. 5, p. 110–118, set./out. 2020. DOI https://doi.org/10.2307/26919241

KNIGHT, G. R. Mitos na educação adventista: um estudo interpretativo da educação nos escritos de Ellen G. White. São Paulo: Unaspress, 2010. ISBN 978-85-89504-22-5.

LAUANDE, M.; CASTRO, R. Contribuições do currículo para a formação e profissionalização docente. In: NASCIMENTO, I. et al. Currículo escolar: dimensões pedagógicas e políticas. São Luís: EDUFMA, 2010, p. 53-70.

LEAL, J. C.; MONA, D. N. Perfeccionismo, hesed e psiquê: impasses entre a soteriologia adventista e a tendência ao legalismo, In: MARTINES, C. et al. (eds.). XII Simposio Bíblico Teológico Sudamericano. Libertador San Martín: Universidad Adventista del Plata, 2020, p. 545-574.

LEAL, J. C. A Educação Superior na Perspectiva Adventista: O Desafio de Manter a Filosofia Educacional no Contexto Pós-Moderno. Revista das Faculdades Adventistas da Bahia - Formadores: Vivências e Estudos. Cachoeira, v. 4, n. 1, p. 73-83, 2011. DOI https://doi.org/10.33923/formadores.v4i1.97

LOUV, R. A última criança na natureza: resgatando nossas crianças do transtorno do déficit de natureza. São Paulo: Aquariana, 2016. ISBN 978-85-7997-004-5.

MILLER, D. God at work: the history and promise of the faith at work movement. New York: Oxford University, 2007. ISBN 978-0-19-530942-7.

MUELLER, E. The True Christ. Reflections. Silver Spring, n. 68, p. 1-6, 2019. Disponível em: adventistbiblicalresearch.org. Acesso em: 10 out. 2023.

PARO, V. H. Educação como exercício do poder: crítica ao senso comum em educação. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2014. DOI 10.18316/44.

RICE, R. Suffering and the search for meaning: contemporary responses to the problem of pain. Downers Grove, IL: IVP Academic, 2014. ISBN 978-0-8308-4037-3 (impresso); 978-0-8308-8020-1 (e-book).

RIVAS, S.; ARAÚJO, J.; LITTKE, A.; WORDELL, E.; SILVA, T. (Orgs.). Pedagogia Adventista. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2009. ISBN 978-85-7678-011-8.

SANTOS, D. da C. dos; ABDALA, G. A.; MEIRA, M. D. D.; MENSLIN, D. J.; PEREIRA, J. C. L. Religiosity, Biological Markers, And Health-Related Quality of Life In Patients With Hypertension. International Journal of Research - Granthaalayah. v. 10, n. 3, p. 136-147, 2022. DOI https://doi.org/10.29121/granthaalayah.v10.i7.2022.4716

SAVIANI, D. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Movimento Revista de Educação. v. 3, n. 4, p. 1-32, 2016. DOI 10.22416/revmov.v3i4.1165.

GARCIA SILVA, A. da F.; PIETROPAOLO, R. C. Conceitos, Teoria e Prática do Currículo e suas Inovações. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 21, n. 4, p. 371–375, 2021. DOI https://doi.org/10.17921/2447-8733.2020v21n4p371-375

SUTHERLAND, E. Estudos em educação cristã. Oregon: Adventist Pioneer Library, 2017. ISBN 978-85-64366-26-8.

TWENGE, J. M. iGen: por que as crianças superconectadas de hoje estão crescendo menos rebeldes, mais tolerantes, menos felizes e completamente despreparadas para a idade adulta. São Paulo: nVersos, 2018. ISBN 978-85-8167-160-4.

WHITE, E. G. Conselhos sobre educação. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2008. ISBN 978-85-7678-158-0.

WHITE, E. G. Educação. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2021. ISBN 978-85-345-2195-2.

WHITE, E. G. Profetas e reis. Tradução de Carlos Alberto Trezza. 8. ed. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2007. ISBN 978-85-7678-005-7.

YOUNG, M. Teoria do currículo: o que é e por que é importante. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 44, n. 151, p. 190–202, jan./mar. 2014. DOI https://doi.org/10.1590/198053142851

YOUNG, K.; ABREU, C. (Orgs.) Dependência de internet em crianças e adolescentes: fatores de risco, avaliação e tratamento. São Paulo: Artmed, 2019. ISBN 978-85-363-2391-9.

YOUNG, K. S. Internet Addiction: The Emergence Of A New Clinical Disorder, Cyber Psychology and Behavior, v. 1, n. 3, p. 237-244, 1998. DOI https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Journal of Docent Discunt

Downloads

Download data is not yet available.