Identity in Adventist Women Teachers: A Preliminary Study in Ciampa

Authors

  • Henrique Ribeiro Tavares Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo, (Brasil)
  • Mitsuko Aparecida Makino Antunes Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC, São Paulo, (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n00.pe01647

Keywords:

Teacher identity, Ciampa, Elementary school

Abstract

Objective: To explore how the dimensions of religiosity and teaching intertwine in the narratives of elementary school teachers in an Adventist confessional school. The study investigates identity as a dynamic and multifaceted concept, influenced by movements, contradictions, and coherence in personal and professional roles.

Methods: A qualitative, exploratory study was conducted using reflective phenomenological interviews with two early elementary school teachers from an Adventist school in Greater São Paulo. The research was grounded in Antônio da Costa Ciampa's Theory of Human Identity, focusing on the intersection of personal and professional dimensions shaped by religious socialization.

Results: The findings revealed that the participants' identities are marked by metamorphosis and shaped by the roles they have assumed over time, influenced by their adoption of Christian-Adventist values. These roles emerge from primary and secondary socialization processes and significantly impact their teaching practices within the religious framework of the Adventist education model.

Conclusions: The study highlights the intricate relationship between religious and professional identities, emphasizing how Adventist values influence teaching practices. The participants' narratives reflect dynamic identities characterized by transformation and coherence within their professional and personal spheres. Further research is recommended to explore identity emancipation and the interplay between religiosity and teaching in diverse educational contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Henrique Ribeiro Tavares, Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo, (Brasil)

Mestre em Educação: Psicologia da Educação Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC, São Paulo, (Brasil). Docente e Supervisor Universitário do Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo. Psicólogo Clínico e Coordenador em Análise do Comportamento Aplicada.

Mitsuko Aparecida Makino Antunes, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC, São Paulo, (Brasil)

Doutora em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC, São Paulo, (Brasil).  Professora titular do Programa de Estudos Pós-graduados em Educação: Psicologia da Educação (PED-PUCSP).

References

ANAXIMANDRO, PARMÊNIDES e HERÁCLITO. Os pensadores originários (1a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

BAPTISTA, M. T. D. D. S. A Identidade do professor universitário (Dissertação de mestrado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUCSP, São Paulo, SP, Brasil, 1992.

BERGER, P. L., e LUCKMANN, T. A construção social da realidade (34a ed.). Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2012.

CADWALLADER, E. M. Filosofia básica da Educação Adventista (1a ed.). Centro White Press. Disponível em: https://encurtador.com.br/btJQR, 2006.

CIAMPA, A. C. A estória do Severino e a história da Severina: Um ensaio de psicologia social (2a ed.). São Paulo: Editora Brasiliense, 1990.

FILHO, J. A. S., e SANTOS, B. O. O sintagma identidade-metamorfose-emancipação e sua relação com o construto mundo da vida. Psicologia & Sociedade, 29, p. 1-9. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-0310/2017v29170491, 2017.

IASD. Igreja Adventista do Sétimo Dia. Yearsbook 2021: Office of archives and statistics General Conference of Seventh-day Adventist. Silver Spring, MD: Review and Herald. Disponível em: https://encurtador.com.br/rBMT6, 2022.

KNIGHT, G. R. Educando para a eternidade: Uma filosofia adventista de educação (1a ed.). Tatuí, SP: Casa Publicadora Brasileira, 2017.

LIMA, A. F., e CIAMPA, A. C. Metamorfose humana em busca de emancipação: a identidade na perspectiva da Psicologia Social Crítica. In A. F. Lima (Org.), Psicologia Social Crítica: Paralaxes do contemporâneo (1a ed., p. 11-30). Porto Alegre, RS: Sulina, 2012.

REALE, G. Pre-Socráticos e Orfismo (2a ed.). São Paulo, SP: Edições Loyola, 2012.

SZYMANSKI, H., ALMEIDA, L. R. DE, e PRANDINI, R. C. A. R. A entrevista na pesquisa em educação: A prática reflexiva (5a ed.). São Paulo: Autores Associados, 2018.

Published

2024-12-03

How to Cite

RIBEIRO TAVARES, H.; ANTUNES, M. A. M. Identity in Adventist Women Teachers: A Preliminary Study in Ciampa. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 5, n. 00, p. e01647, 2024. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n00.pe01647. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1647. Acesso em: 26 dec. 2024.

Issue

Section

Articles