The male presence in pedagogy: a historical analysis

Authors

  • Samuel de Santana Aleixo Brown Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo, (Brasil)
  • Vitória de Santana Aleixo Brown Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo, (Brasil)
  • Giza Guimarães Pereira Sales Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo, (Brasil)

Keywords:

Pedagogue training, Male gender in pedagogy, men in pedagogy

Abstract

This article presents an investigation into the incidence of male presence in the Pedagogy Course. With the proposed objectives, we sought to understand the historical and social context of teacher training in Brazil, in order to understand how relations between genders were formed in the area. The research focused on the Pedagogy Course at a private, confessional and non-profit institution. The methodology used was bibliographic and exploratory research, as well as field research, through interviews with graduates of the pedagogy course at this institution, to identify the profile of this audience; in addition to performing qualitative data analysis using the WebQDA software. Through research, we concluded: the presence of the male gender in pedagogy, as it stands, is the result of a historical process. And although much has already been done against the prejudice that these professionals face in different ways, there is still work to be done.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samuel de Santana Aleixo Brown, Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo, (Brasil)

Graduando em Pedagogia pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo, Campus Engenheiro Coelho, (Brasil). 

Vitória de Santana Aleixo Brown, Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo, (Brasil)

Graduanda em Letras/Portugues pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo, Campus Engenheiro Coelho, (Brasil). 

Giza Guimarães Pereira Sales, Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo, (Brasil)

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista - UNESP, campus Marília, (Brasil). Professora do Mestrado Profissional em Educação do Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo.

References

CARVALHO, Marília Pinto de. Vozes masculinas numa profissão feminina. Estudos Feministas, v. 6, n. 2, 01 - 01- 1998, p. 406-422.

DEMARTINI, Z. de B. F.; ANTUNES, F. F. Magistério primário: profissão feminina, carreira masculina. Cadernos de Pesquisa, n. 86, 31-08-1993, p. 5–14.

PIAZZETTA, Tamara. O masculino na docência na educação infantil e anos iniciais. Sbece, v. 14, n. 14, mai./jul./ago. 2000, p. 61-88.

RABELO, Amanda Oliveira. Professores discriminados: um estudo sobre os docentes do sexo masculino nas séries do ensino fundamental. Educação e Pesquisa, v. 39, n. 4, out/dez - 2013, p. 907-925.

SAYÃO, Deborah Thomé. Relações de gênero e trabalho docente na educação infantil: Um estudo de professores em creche. Tese de doutorado, Programa de Pós-graduação em educação, Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, 2005.

TANURI, Leonor Maria. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação. n. 14, mai/ago - 2000, p. 61-88.

Published

2023-12-29

How to Cite

DE SANTANA ALEIXO BROWN, S.; BROWN, V. de S. A.; GUIMARÃES PEREIRA SALES, G. The male presence in pedagogy: a historical analysis. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 4, p. e01597, 2023. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1597. Acesso em: 23 nov. 2024.