Ensaio sobre formação docente para a diversidade

Docência e inclusão

Authors

  • Heloisa Gotardo Bedendo Universidade de Taubaté (UNITAU)
  • Jéssica Regina da Mota Universidade de Taubaté (UNITAU)
  • Juliana Delpasso Bistrican Sampaio Universidade de Taubaté (UNITAU)
  • Luciana Guerra Pereira Cotti Costa Universidade de Taubaté (UNITAU)
  • Marina Rocha Abrami Menecucci Universidade de Taubaté (UNITAU)
  • Valéria Aparecida de Araújo Universidade de Taubaté (UNITAU)
  • Suelene Regina Donola Mendonça Universidade de Taubaté (UNITAU)

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v3.n1.p67-78

Keywords:

Teacher training, Inclusive education, Defectology

Abstract

This essay is the result of work developed in the Inclusive Practices discipline of the Professional Masters in Education class at the University of Taubaté (UNITAU). The text discusses teacher training for diversity with the theme of teaching and inclusion. The study aimed to analyze in the literature regarded the training process of teachers and inclusion in school units. For theoretical foundation, we analyzed several literatures that broach this subject, such as Bourdieu, Bueno, Carmo, Glat, Grassi, Freire, Roldão, Ross, Soares, Tardif, Vigotski, and official documents such as Salamanca Declaration, Inclusive Education Program, World Declaration of Education for All. Today in which the discussion around multiculturalism and diversity is increasing, the school – especially teacher training – needs to reorganize itself in a change that involves pedagogical praxis, in which the teacher is the mediator of knowledge, and that the student is, together with the teacher, protagonist of the teaching-learning process. The act of teaching needs mediation together with the construction of a truly democratic society, in which access and permanence in school is for all students regardless of whether they have a disability or not. “Education for all” despite proposing equal rights, access and permanence, is still selective, as the less favored layers of society are unable to warrant their children an education that provides them basic knowledge and skills. Education and educational inclusion need to be urgently revised.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOURDIEU, P. Os excluídos do interior. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (Orgs.). Escritos de educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

BUENO, J. G. S. As políticas de inclusão escolar: uma prerrogativa da educação especial? In: BUENO, J. G. S., MENDES, G. M.L., SANTOS, R. A. (Orgs.). Deficiência e escolarização: novas perspectivas. Araraquara, SP: Junqueira e Marin; Brasília: Capes, 2008.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Brasília, DF, 2001. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm>. Acesso em: 1 mai. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Programa Educação Inclusiva: direito à diversidade. Brasília, 2006. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br Acesso em: 2 mai. 2021.

CARMO, B. C. M et al. Políticas públicas educacionais e formação de professores: convergências e distanciamentos na área de Educação Especial. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 32, 2019. https://doi.org/10.5902/1984686X39223

CONFERÊNCIA MUNDIAL DE EDUCAÇÃO PARA TODOS. Declaração mundial sobre educação para todos. Jomtien: Unesco,1990.

CONFERÊNCIA MUNDIAL SOBRE NECESSIDADES EDUCACIONAIS ESPECIAIS. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: Corde, 1994.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CNE). Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília: MEC, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf Acesso em: 2 mai. 2021.

GATTI, B. A. Formação inicial de professores para a educação básica: pesquisas e políticas educacionais. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 57, p. 24-54, 2014. https://doi.org/10.18222/eae255720142823

GLAT, R. Capacitação de professores: pré-requisitos para uma escola aberta à diversidade. Revista Souza Marques, Rio de Janeiro, v. 1, p. 16-23, 2000.

GLAT, R.; NOGUEIRA, M. L. Políticas educacionais e a formação de professores para a educação inclusiva no Brasil. Revista Integração, Brasília, v. 14, n. 24, p. 22-27, 2003. https://doi.org/10.15600/2238-121X/comunicacoes.v10n1p134-142

GRASSI, T. M. A inclusão e os desafios para a formação de docentes: uma reflexão necessária. Caderno temático sobre inclusão. Curitiba: Secretaria de Estado de Educação do Paraná, 2008. Disponível em http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1376-8.pdf Acesso em: 2 mai. 2021.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

ROLDÃO, M. do C. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, p. 94-103, 2007. https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100008

ROSS, P. R. Conhecimento e aprendizado cooperativo na inclusão. Educar em Revista, Curitiba, n. 23, p. 203-224, 2004. https://doi.org/10.1590/0104-4060.339

SOARES, M. A escrita no currículo e o “Efeito Matheus”. In: LOPES, A. R.; MACEDO, E. F. de; ALVES, M. P. C. (Orgs.). Cultura e política de currículo. Araraquara: Junqueira & Marin, 2006. p. 3-72.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes. 2014.

VIGOTSKI, L. S. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 861-870, 2011. https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000400012

VIGOTSKI, L. S. Obras completas: fundamentos da defectologia. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1989. V. 5.

Published

2022-10-03

How to Cite

BEDENDO, H. G.; MOTA, J. R. da; SAMPAIO, J. D. B.; COSTA, L. G. P. C.; MENECUCCI, M. R. A. .; ARAÚJO, V. A. de; MENDONÇA, S. R. D. Ensaio sobre formação docente para a diversidade: Docência e inclusão. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 3, p. 67–78, 2022. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v3.n1.p67-78. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1513. Acesso em: 21 nov. 2024.