This is an outdated version published on 2021-12-31. Read the most recent version.

A Educomunicação como epistemologia no Ensino Híbrido da Educação Básica

Authors

  • Stella de Mello Silva UNASP
  • Claudeci de Souza Polceno UNASP
  • Rodrigo Oliveira Cabral da Silva UNASP

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n2.p49-59

Keywords:

Educomunicação, Ensino Híbrido, Pandemia

Abstract

This article intends to discuss the educommunicative epistemology as a guiding paradigm of the school ecosystem in the hybrid education system - a modality that has become plausible mainly because of the pandemic context experienced, from February 2020 until now, in Brazil. In a dialogical movement between news and research published in this period and theoretical materials on Educommunication - whose representation is given by names such as Martín-Barbero and Ismar Soares, fundamentally - considerations will come from the Group of Educommunicative Studies of UNASP (GEED), which believes that education can better communicate with the community and that communication can better educate society. Therefore, the following work will reflect on the possibilities and challenges of a more autonomous and authorial teaching-learning process, in times of unchallenged need to become citizens of critical reading and ethical position.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudeci de Souza Polceno, UNASP

Licencianda em Letras-Português pelo UNASP-EAD (Centro Universitário Adventista de São Paulo). Membro do GEED – Grupo de Estudos Educomunicativos do UNASP.

Rodrigo Oliveira Cabral da Silva, UNASP

Lincenciando em Letras-Português pelo UNASP-EAD (Centro Universitário Adventista de São Paulo). Membro associado da ABPEDUCOM (Associação Brasileira de Profissionais e Pesquisadores em Educomunicação). Membro do GEED – Grupo de Estudos Educomunicativos do UNASP.

References

ALMEIDA, L. B. C. Projetos de intervenção em educomunicação, 2016. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4615065/mod_resource/content/1/Projetos%20de%20Interven%C3%A7%C3%A3o.pdf Acesso em:11 nov. 2021.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Jaqueline Moll (Org.). Caderno Comunicação e Uso de Mídias: programa mais educação, [s.d.]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=12328-comunicacaoeusodemidias-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 07 maio 2021.

KAPLÚN, M. Una pedagogía de la comunicaón. Madrid: Ediciones de La Torre, 1998.

MARTINS, L. C. B. Implicações da organização da atividade didática com uso de tecnologias digitais na formação de conceitos em uma proposta de Ensino Híbrido. São Paulo, 2016. 317f. Tese (Doutorado em psicologia escolar e do desenvolvimento humano) - Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/47/47131/tde-19092016-102157/publico/martins_do.pdf Acesso em: 30 maio.

OS precursores: Mario Kaplún. In: Rededucom.org. [s.d]. Disponível em: https://www.rededucom.org/os-precursores/mario-kaplun-pt.htm Acesso em: 30 maio 2021.

CAFARDO, R.; MARQUES, J. Pandemia pode fazer com que 70% das crianças do Brasil não aprendam a ler, diz Banco Mundial. O Estado de S.Paulo, São Palo, 17 mar. 2021. Disponível em: https://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,pandemia-pode-fazer-com-que-70-das-criancas-do-brasil-nao-aprendam-a-ler-diz-banco-mundial,70003650916 Acesso em: 27 maio 2021.

SCHIEHL, E. P.; GASPARINI, I. Modelos de ensino híbrido: um mapeamento sistemático da literatura. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), 2017, [S.l.]. Anais [...] [S.l.], out. 2017. p. 1. http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2017.1

SOARES, I. Conceito. ABPEducom, [2021c]. Disponível em: https://abpeducom.org.br/educom/conceito/ Acesso em: 02 maio 2021.

SOARES, I. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação. São Paulo: Paulinas, 2011.

SOARES, I. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma de ensino médio. São Paulo: Editora Paulinas, 2012.

Published

2021-12-31

Versions

How to Cite

SILVA, S. de M.; POLCENO, C. de S.; CABRAL DA SILVA, R. O. A Educomunicação como epistemologia no Ensino Híbrido da Educação Básica. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 2, n. 2, 2021. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n2.p49-59. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1385. Acesso em: 23 nov. 2024.