RESPECT FOR ETHNIC AND CULTURAL DIVERSITY FROM SCHOOL MANAGERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n1.p23-37

Keywords:

Ethnic Diversity; School Management; Pedagogical Practices.

Abstract

In this article, we sought to analyze the actions of school management regarding the valorization of ethnic and cultural diversity in two public schools in the interior of the state of São Paulo. The school's responsibility facing the intra-school inequalities and actions to be implemented by managing the combat of discriminatory actions are highlighted. Thus, we ask: What is the role of the school in the face of ethnic discrimination in the school environment? It is a qualitative and exploratory study; the interview is used as a data collection instrument. It is concluded that there is an urgent need for specific and systematic actions in school curriculum to deal with ethnic-racial issues, including in the initial and continuous training of managers. Emphasizes the legacy of for pedagogical practices that value multiculturalism. It warns about the need to act systematically in front of a school that is inserted in a racist and prejudiced society.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciane Weber Baia Hees, UNASP

Doutora em Psicologia da Formação Docente.

Mestre em Gestão e Politicas Educacionais.

Especialista em Docencia Universitária e Supervisão Escolar.

Professora titular de graduação e colaboradora no Mestrado Profissional do UNASP-EC

References

AGUESSY, H. Visões e percepções tradicionais. In: SOW, A. I. et al. Introdução à cultura africana. Lisboa: Edições 70, 1977, p. 95-136.

AGUIAR, J. C. T.; AGUIAR, F. J. F. Uma reflexão sobre o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana e a formação de professores em Sergipe. Revista Fórum, Itabaina, v.7, jan-jun 2010. Disponível em: https://bit.ly/3gJh5wX. Acesso em 20 out. 2018.

ARENDT, H. Eichmann em Jerusalém: um relato sobre a banalidade do mal. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

AZEVEDO, C. B. Educação para as relações étnico-raciais e ensino de história na educação básica. 2011. Disponível em: https://bit.ly/3gIvx6Q. Acesso em: 17 abr. 2018.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2016.

BASTIANI, M. L. Escola alternativa: pedagogia da participação. Florianópolis: Cidade Futura; 2000.

BRANT, L. Diversidade cultural: globalização e culturas locais – dimensões, efeitos e perspectivas. São Paulo: Escrituras Editora: Instituto Pensarte, 2005.

BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o

ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília, DF: MEC, 2004.

BRASIL. Ministério da educação e cultura. Secretaria do CEAD. Educação africanidades Brasil. Brasília: MEC, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Implementação das diretrizes curriculares

nacionais para educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afrobrasileira e africana. Secretaria Especial de Políticas de Promoção da Igualdade Racial. Subsecretaria de políticas de Ações afirmativas. Brasília: MEC, 2009, p. 22.

CANDAU, V. M. Prefácio. In: ANDRADE, M. (Org.). A diferença que desafia a escola: a prática pedagógica e a perspectiva intercultural. Rio de janeiro: Quartet, 2009.

CARENO, M. F. Desigualdades raciais em educação no Brasil. Pesquisa e educa. Santos, v. 1, n. 2, p. 129-134, jul - dez 2009. Disponível em: https://bit.ly/35IXPZU. Acesso em nov. de 2018.

CARVALHO, D. M. S.; FRANÇA, D. X. Estratégias de enfrentamento do racismo na escola: uma revisão integrativa. Educação & formação. Fortaleza, v. 4, n. 12, p. 148-168, set./out. 2019.

CURY, C. R. J. O Direito à Educação. Disponível em: https://bit.ly/2TRE2Vq. Acesso em: 17 abr. 2018.

FREIRE, . Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GADOTTI, M. Pedagogia da práxis. São Paulo: Cortez, 1995.

LIMA, M. A África na sala de aula. In: Nossa história, nº 4. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2004, p. 84-87.

LOPES, V. N. Racismo, preconceito e discriminação. In: MUNANGA, K. (Org.). Superando o racismo na escola. 2 ed. Brasília: MEC – Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005, p. 185-20.

LÜCK, H. A evolução da gestão educacional, a partir de mudança paradigmática. Revista gestão em rede, n. 3, p. 13-18, nov. 1997.

LÜDKE, M; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, EPU, 1986.

MARCONDES, M. I. Freire como autor internacional: pedagogia do oprimido em língua inglesa publicada 50 anos atrás. Revista e-Curriculum, v. 16, n. 4, dez. 2018. Disponível em: https://bit.ly/3gSZDVk. Acesso em: 11 mar. 2020.

MUNANGA, K. Superando o racismo na escola. 2 ed. Brasília: MEC, 2005.

PEREIRA, E. A. Malungos na escola: questões sobre culturas afrodescendentes e educação. São Paulo: Editora Paulinas, 2007.

PEROZA, J.; DA SILVA, C. P.; AKKARI, A. Paulo Freire e a diversidade cultural: um humanismo políticopedagógicos para a transculturalidade na educação. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 21, n. 2, p. 461-481, dez. 2013. Disponível em: https://bit.ly/3gLwIDK. Acesso em: 11 mar. 2020.

RAMIREZ, G. P. L. Museu como espaço de ressignificação cultural e religiosa no processo de educação informal. In: JUSTUS, M. B. (Org.). Formação de professores e a condição do trabalho docente 2. Ponta Grossa: Atena, 2019, p. 242-248.

RAMIREZ, G. P. L.; GONÇALVES, B. P.; ANDRADE, L. F. Valorização de identidade cultural afrobrasileira em uma escola quilombola. In: SILVA, D.; SOUZA, I. P.; JORGE, W. J. (Orgs.). Inclusão escolar: para além da educação especial. Maringá: Uniedusul Editora, 2019, p. 61-68.

RAMIREZ, G. P. L.; SILVA, A. D. Educação e religiosidade, uma reflexão sobre a diversidade cultural das comunidades tradicionais no Brasil. In: PURIFICAÇÃO, M. M.; CATARINO, E. M.; SANTANA, L. J. (Orgs.). Ampliação e aprofundamento dos conhecimentos teológicos das religiões. Ponta Grossa: Atena, 2021, p. 25-31.

SILVA, A. C. A Desconstrução da Discriminação no Livro Didático. In: MUNANGA, K. (Org.). Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.

SILVA, A. C. A discriminação do negro no livro didático. Salvador: CEAO; CED, 1995.

SILVA, L. D.; RAMIREZ, G. P. L. A questão afro-brasileira sob a perspectiva da gestão escolar em nível básico na cidade de Cuiabá-MT. Momento Diálogos em Educação, v. 29, n. 3, p. 52-66, set.- dez. 2020.

SOUZA, L. A. F. Sociologia da violência e do controle social. Curitiba: Iesde Brasil S.S., 2008.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

UNESCO. Convenção relativa à Luta contra a Discriminação no campo do Ensino. Disponível em: <https://bit.ly/3gJs1KX>. Acesso em: 15 out. 2018.

VALENTE, A. L. E. F. Ser negro no Brasil hoje. São Paulo: Moderna, 1994.

VASCONCELLOS, C. S. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad, 2002.

VAZ, M. C. D. Gestão participativa. Disponível em: https://bit.ly/3qcILxj. Acesso em 20 maio 2018.

Published

2021-08-24

How to Cite

HEES, L. W. B.; RAMÍREZ, G. P. de L. RESPECT FOR ETHNIC AND CULTURAL DIVERSITY FROM SCHOOL MANAGERS. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 2, n. 1, p. 23–37, 2021. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n1.p23-37. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1337. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Articles