THE DIDATICS FORMATION OF TEACHER IN THE HEALTH AREA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n1.p83-94

Keywords:

Didactic Formation, Teacher, Higher Education

Abstract

This study consists of a descriptive documentary research, with the objective of knowing and evaluating the teacher training of teachers in the health area of ​​a higher education institution in the south zone of São Paulo. As a result, it was found that most of the professionals are 72% women, professionals working in only one course 62%, teaching only 62%, with specialization in didactic / teaching area 17.2% and masters in education 5, 3%. With a faculty formed by professionals from multiple areas of knowledge, the institution studied encourages and supports the scientific, didactic and pedagogical training of these professionals through actions and programs of continuing education, as a way of professional and scientific improvement of their teachers, favoring thus teaching teaching process for the students of nursing, physiotherapy and nutrition courses. It is concluded that teacher education in the area of ​​health requires the teacher both the domain of specific technical knowledge and the pedagogical didactic domain, which in turn, acquired over the years, through the process of continuing education and graduate at the level lato-sensu and stricto-sensu.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Narcisio Rios Oliveira, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Nutricionista com especialização em Docência Universitária e Mestrando em Promoção da Saúde pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP), pós graduado em Nutrição Clínica e Esportiva pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Atualmente é Diretor suplente da Associação Paulista de Nutrição (APAN), atuando nas áreas sociais e cientifica da entidade.

References

AMARANTES, L. H. Considerações sobre a formação e a atuação do profissional docente do ensino superior nos cursos de ciências da saúde. Revista renovare de saúde e meio ambiente, v. 7, n. 2, 2020.

BRASIL – Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Sobre a plataforma Lattes. 2018a. Disponível em: https://bit.ly/3wKnu0r. Acesso em: 01 out. 2018.

BRASIL – Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Buscar Currículo Lattes. 2018b. Disponível em: https://bit.ly/3qckB62. Acesso em: 19 abr. 2018.

BRASIL – Senado Federal. LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal, 2017a. 58p. Disponível em: https://bit.ly/3wMnAVg. Acesso em: 19 abr. 2021.

BRASIL. Decreto n. 9.235, de 15 de dezembro de 2017. Dispõe sobre o exercício das funções de

regulação, supervisão e avaliação das instituições de educação superior e dos cursos superiores de graduação e de pós-graduação no sistema federal de ensino. Brasília, 2017b. Disponível em: <https://bit.ly/3cTq8ZN>. Acesso em: 19 abr. 2021.

DALLACOSTA, F. M. Docência em saúde: breve reflexão sobre esta prática profissional. Revista eletrônica pesquiseduca, v. 12, n. 26, p. 8-17, 2020.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

KELLER-FRANCO, E.; KUNTZE, T. D.; COSTA, L. S. Inovação Curricular na Formação dos Profissionais da Saúde. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 1-14, 2012.

LIMA, R. B.; PALVA, A. J. O. M.; COSTA, F. P. S. A importância da formação do professor enfermeiro no ensino superior. In: PAROSCHI, E.; COSTA, F.; KUNZ, V. (Orgs.). Docência universitária em foco: à docência universitária nas multiáreas. Engenheiro Coelho: Unaspress, 2017.

OGAWA, M. N.; VOSGERAU, D. A. R. Docência no Ensino Superior: características de uma formação. In: Congresso Nacional de Educação – Educere, 2017, Curitiba. Anais do XIII Educere. Curitiba: PUCPRess, 2017. p. 6.443-6.458. Disponível em: https://bit.ly/3wKhbcZ. Acesso em: 19 abr. 2021.

PAIVA, Y, U. V.; LOPES, J. F. A necessidade de um conhecimento didático na docência universitária. In: VASQUES, A. R.; MUCKENBERGER, E. (Orgs.). Docência universitária: desafios e tendências na educação a distância. Engenheiro Coelho: Unaspress, 2017.

PIVETTA, H. M. F. et al. Percalços da Docência Universitária nas Ciências da Saúde. Educação & realidade, v. 44, n. 1, e75639, 2019.

RODRIGUES, M. E. C. A pós-graduação com lócus de formação para a docência: uma experiência com metodologias ativas de ensino-aprendizagem na área da saúde. Barbarói, n. 56, p. 104-126, 2020.

SILVA, C. E. E.; SANTOS, C. D. S. A plataforma Lattes como modelo de padronização de currículo em processo de recrutamento e seleção. Revista administração em diálogo, v. 12, n. 3, p. 34-59, 2010.

SOUZA, A. L. Panopticon virtual da contemporaneidade: o Currículo Lattes como possibilidade de controle e vigilância na área de Arte. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2010.

TAVARES, C. Z. Formação em avaliação: a formação de docentes no enfrentamento de um processo de avaliação a serviço da aprendizagem. 2008. 246 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.

TREVISO, P.; COSTA, B. E. P. Percepção de profissionais da área da saúde sobre a formação em sua atividade docente. Texto & contexto enfermagem, v. 26, n. 1, p. 1-9, 2017.

UNASP-CENTRO UNIVERSITÁRIO ADVENTISTA DE SÃO PAULO. Manual do professor. Engenheiro Coelho: UNASP, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3gFHqvI. Acesso em: 19 abr. 2021.

UNASP-CENTRO UNIVERSITÁRIO ADVENTISTA DE SÃO PAULO. Relatório de autoavaliação institucional 2017. São Paulo: UNASP, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3vIlYdS. Acesso em: 19 abr. 2021.

Published

2021-08-24

How to Cite

OLIVEIRA, N. R.; QUADROS, S. C. de O. THE DIDATICS FORMATION OF TEACHER IN THE HEALTH AREA. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 2, n. 1, p. 83–94, 2021. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n1.p83-94. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1336. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Articles