RELATIONSHIP BETWEEN COGNITIVE DEVELOPMENT AND THE ORGANIZATION OF PEDAGOGICAL WORK IN CHILDHOOD EDUCATION
A BRIEF CHRONOLOGICAL REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.19141/docentdiscunt.v1.n2.p95-107Keywords:
early childhood education, educational planning, cognitive and social developmentAbstract
The aim of this study is to debate the relation between child cognitive development and pedagogical work in preschool education. This is a documental research using bibliographic review as a methodology, relating policy and academic literature. To this end, we raised questions related to scientific research in preschool education while also looking at public policies on education and social assistance. Such knowledge indicates the social and historic context to this theme, considering authors about childhood development and researchers of preschool education in this discussion. The results point that studies on early childhood begin at the start of the 20th century, although they only gained strength at the end of it especially regarding educational assistance. However, studies reveal that there are benefits to children’s development when such research is taken into consideration by the teacher while building a pedagogical plan with the goal of providing quality education.
Downloads
References
BARBOSA, I. G.; SILVEIRA, T. A. T. M.; SOARES, M. A. A BNCC da educação infantil e suas contradições: regulação versus autonomia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, jan/mai 2019, p. 77-90.
BARBOSA, M. C. S. Práticas cotidianas na Educação Infantil – bases para a reflexão sobre as orientações curriculares. Brasília: MEC, UFRGS, 2009a.
BARRETO, A. M. R. F. Situação atual da Educação Infantil no Brasil. In: BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Subsídios para credenciamento e funcionamento de instituições de Educação Infantil, v. 2. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: https://bit.ly/3b1XuDT. Acesso em: 14 dez. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC / CONSED, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3tUf2ul. Acesso em: 13 fev. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB 5/2009. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais Para a Educação Infantil. Brasília, 2009b.
BRASIL. Lei n. 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Brasília, 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília, 1998, v. 1-3. Disponível em: https://bit.ly/2ZieS1C. Acesso em: 13 fev. 2021.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996.
BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, 1990.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, 1988.
CAMPOS, M. M.; BHERING, E. B.; ESPOSITO, Y. GIMENES, N.; ABUCHAIM, B.; VALLE, R.; UNBEHAUM, S. A contribuição da Educação Infantil e seus impactos no início do Ensino Fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 1, jan/abr 2011a, p. 15-33.
CAMPOS, M. M. A mulher, a criança e seus direitos. Cadernos de Pesquisas, n. 106, mar 1999, p. 117-127. Disponível em: https://bit.ly/37bLHlr. Acesso em: 13 fev. 2021.
CAMPOS, R. Políticas governamentais e Educação Infantil: histórias ou estórias? Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 4, n. 5, jan./jul. 2002, p. 21-31. Disponível em: https://bit.ly/3b0ytJu. Acesso em: 13 fev. 2021.
CERISARA, A. B. A produção acadêmica na área da Educação Infantil com base na análise de pareceres sobre o Referencial Curricular Nacional da Educação Infantil: primeiras aproximações. In: FARIA, A. L. G.; PALHARES, M. S. (Orgs.). Educação Infantil pós-LDB: rumos e desafios. 5ª ed. Campinas: Autores Associados, 2005.
FARIA, A. L. G. A contribuição dos parques infantis de Mário de Andrade para a construção de uma pedagogia da educação infantil. Educação & Sociedade, a. XX, n. 69, dez 1999.
FILÓCOMO, D. A gênese da educação especial – a contribuição dos parques infantis da cidade de São Paulo: 1947 a 1957. 2005. 107f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade São Francisco, Itatiba, 2005.
GATTI, B. A. et al. A formação de professores no Brasil. Estudos e Pesquisas Fundação Vitor Civita. 2008. Disponível em: https://bit.ly/3peIqI5. . Acesso em: 15 mar. 2019.
GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, out./dez. 2010, p. 1355-1379.
KISHIMOTO, T. M. Encontros e desencontros na formação dos profissionais de educação infantil. In: MACHADO, M. L. A. (Org.). Encontros e desencontros em educação infantil. 3ª Ed. São Paulo: Cortez, 2008.
KRAMER, S. Propostas pedagógicas ou Curriculares de Educação Infantil: para retomar o debate. Pro-posições, Campinas, v. 13, n. 2(38), mai/ago 2002, p. 65-82.
KRAMER, S. As crianças de 0 a 6 anos nas políticas educacionais no Brasil: Educação Infantil e/é fundamental. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 11, out 2006, p. 797-818.
KUHLMANN JR., M. Educação Infantil e Currículo. In: FARIA, A. L. G.; PALHARES, M. S. (Orgs.). Educação Infantil pós-LDB: rumos e desafios. 5ª Ed. Campinas: Autores Associados, 2005.
OLIVEIRA, Z. M. R. de. O currículo na educação infantil: o que propõem as novas diretrizes nacionais? In: SEMINÁRIO NACIONAL: Currículo em Movimento – Perspectivas Atuais, 1. Anais... Belo Horizonte, 2010. Disponível em: https://bit.ly/3phCa2n. Acesso: 07 jun. 2019.
PATTO, M. H. S. A família pobre e a escola pública: anotações sobre um desencontro. Psicologia USP, São Paulo, v. 3, n. 1-2, , 1992, p. 107-121.
PENIN, S. T. S. Educação Básica: a construção do sucesso escolar. Em Aberto, Brasília, v. 11, n. 53, jan/mar 1992, p. 3-12.
ROSEMBERG, F. Do embate para o debate: educação e assistência no campo da Educação Infantil. In: MACHADO, M. L. A. (Org.). Encontros e desencontros em Educação Infantil. São Paulo: Cortez, 2002.
SÃO PAULO. Secretaria Municipal de Educação.. Currículo da cidade: Educação Infantil. São Paulo, 2019.
SILVA, S. O. A. A educação infantil no Brasil: desenvolvimento e desafios ao longo da história. , São Paulo, v. 4, n. 1, jun 2014, p. 16-35.
SILVA, S. O. A. Políticas da Educação Infantil e o ensino da matemática. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
SOUZA, I. G. C. Subjetivação docente: a singularidade constituída na relação entre o professor e a escola. 2012. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia e Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
SEVERINO, A. J. O projeto político-pedagógico: a saída para a escola. Revista de Educação AEC, Brasília, v. 27, abr/jun1998, p. 107, p. 81-90.
TAGGART, B.; SYLVA, K.; MELHUISH, E.; SAMMONS, P.; SIRAJ-BLATCHFORD, I. O poder da pré-escola: evidências de um estudo longitudinal na Inglaterra. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 142, jan/abr 2011, p. 68-99.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 3ª ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
VEER, R. V.; VALSINER, J. Vygotsky: uma síntese. 3ª ed. São Paulo: Loyola, 1999.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
WIGGERS, V. Aportes teóricos e metodológicos que subsidiam as orientações curriculares na Educação Infantil. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 32. Anais... Caxambu, 2009. Disponível em: https://bit.ly/3aghBza. Acesso em: 25 out. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaração de direito autoral
Declaro (amos) que a revista Docent Discunt está autorizada a publicar e alterar o texto inédito e original de minha (nossa) autoria, submetido para avaliação neste periódico, a fim de "maximizar a disseminação da informação". Concordo (amos) em compartilhar os direitos autorais a ele referentes com a Unaspress e com o Unasp, sendo que seu “conteúdo, ou parte dele, pode ser copiado, distribuído, editado, remixado e utilizado para criar outros trabalhos, sempre dentro dos limites da legislação de direito de autor e de direitos conexos”.
Reconheço (Reconhecemos) ainda que a Revista Docent Discunt está licenciada sob uma LICENÇA CREATIVE COMMONS - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0) e que esta obra também estará licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, caso seja aceita e publicada.
Dito isto, Permito (permitimos) que as instituições citadas acima remixem, adaptem, criem e distribuam, a partir deste trabalho, mesmo que para fins comerciais, desde que atribuam o devido crédito ao(s) autor(es) pela criação original.