The Existence of Intrinsic Meaning in Tonal Music: a Help to the Adequate Choice of Music for the Worship in the SDA

Authors

  • Sérgio Eduardo Rosa Moreira

Keywords:

sacred music, language, Sentics, music at the SDA Church.

Abstract

The subject of the choice of a correct music to use in the SDA church in Brazil has been a theme of concern for the musicians and the administrators of the Church. Usually the groups are polarized in two basic positions: those who believe that the music doesn't have any intrinsic meaning in itself and, consequently, cannot be morally evaluated; and those who believe that morally measurable meaning can be found in music and that, consequently, there would be characteristics essentially sacred or secular that shouldn’t be mixed. This paper aims to show the existence of intrinsic meaning in music and how the conscience of this can improve the worship in the Seventh-Day Adventist Church in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFASIA. In: Dicionário Aurélio Eletrônico – Século XXI. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira, 1999. Cd-Rom.

AGUIAR, Maria Cristina. Música e Poesia: A relação complexa entre duas artes da comunicação. in: Revista Do Curso De Comunicação Social - Ispv - Esev – Trimestral. Disponível em <http://www.ipv.pt/forumedia/6/13.pdf> acesso em 02 nov 2005.

AL FARUQI, Lois Ibsen (Lamia). What makes “Religious Music” Religious? In: IRWIN, Joyce (ed.) Sacred Sound: Music In Religious thought and Practice. Journal of the American Academy of Religion thematic Studies. vol. 50. California: Scholars Press, 1983. p. 21-34.

ÁLVARES, Telma Sydenstriker. Música como propiciadora da (re)organização da Experiência de Mundo: Musicoterapia com crianças portadoras da Síndrome do Autismo. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 1., 2005, Curitiba. Anais... Curitiba, PR: Deartes – UFPR, 2005. p. 392-398.

AMUSIA. In: Dicionário Aurélio Eletrônico – Século XXI. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira, 1999. Cd-Rom.

AUTISMO. In: Dicionário Aurélio Eletrônico – Século XXI. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira, 1999. Cd-Rom.

CARRASCO, Claudiney. Entrevista concedida a Sérgio Eduardo R. Moreira. Campinas, 27 set. 2005.

CLYNES, Manfred. Sentics: The touch of the emotions. Ed. revisada. Bridport, Great Britain: Prism Press, 1989. 251p.

EBENS, Adrian. Music in Worship. Disponível em acesso em 01 nov. 2005.

ECHARD, William. Musical Narratology. Disponível em

<http://www.chass.utoronto.ca/epc/srb/srb/music.html> acesso em 02 nov 2005.

________________. Musical Semiotics in the 1990s: The state of the art. Disponível em <http://www.chass.utoronto.ca/epc/srb/srb/musisem.html> acesso em 02 nov 2005.

EMOÇÃO. In: Dicionário Aurélio Eletrônico – Século XXI. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira, 1999. Cd-Rom.

JOURDAIN, Robert. Música, Cérebro e Êxtase. Rio de Janeiro, RJ: Objetiva, 1997. 444p.

KOELSCH, Stefan, et al., Musical, Language and Meaning: brain signatures of semantic processing. Disponível em < http://www.stefankoelsch. de/papers/Koelsch_Kasper+_NatNeurosci7_04.pdf > acesso em 1 nov. 2005.

LEVEK, Kamile e CASERTA, João Pedro. Emoção em música: Pesquisa experimental com adultos brasileiros. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 1., 2005, Curitiba. Anais... Curitiba, PR: Deartes – UFPR, 2005. p. 424-429.

_____________ e ILARI, Beatriz. Emoção em música: A influência de andamento e tonalidade na resposta emocional à música por crianças e adolescentes brasileiros. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 1., 2005, Curitiba. Anais... Curitiba, PR: Deartes – UFPR, 2005. p. 460-465.

MINSKY, Marvin. Music, Mind, and Meaning in: Computer Music Journal, Fall 1981, Vol. 5, Number 3. Disponível em

<http://web.media.mit.edu/~minsky/papers/MusicMindMeaning.html> acesso em 02 nov 2005.

MORFEMA. In: Dicionário Aurélio Eletrônico – Século XXI. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira, 1999. Cd-Rom.

MUGGIATI, Roberto. O Grito e o Mito. In: AVALON, Manvile (org.). O poder da Música. São Paulo, SP – Martin Claret Ltda., 1996. 128p.

MUSICOTERAPIA. In: Dicionário Aurélio Eletrônico – Século XXI. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira, 1999. Cd-Rom.

NATTIEZ, Jean-Jacques, et al. Semiologia da Música. Lisboa, Portugal: Vega, 19--? 167p.

NETO, José Borges. Música é Linguagem? In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 1., 2005, Curitiba. Anais... Curitiba, PR: Deartes – UFPR, 2005. p. 1-9.

OLIVEIRA, José Zula de; RANVAUD, Ronald e TIEDEMANN, Klaus. Assimetria funcional dos hemisférios cerebrais na percepção de timbre, intensidade ou altura, em contexto musical. In: SIMPÓSIO

INTERNACIONAL DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 1., 2005, Curitiba. Anais... Curitiba, PR: Deartes – UFPR, 2005. p. 91-98.

OSTEMAN, Eurydice. O que Deus diz sobre a Música. 2 ed. Engenheiro Coelho, SP: Imprensa Universitária Adventista, 2003. 110p.

PANTOMIMA. In: Dicionário Aurélio Eletrônico – Século XXI. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira, 1999. Cd-Rom.

PEDERIVA, Patrícia. O papel do corpo no desenvolvimento cognitivo musical. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 1., 2005, Curitiba. Anais... Curitiba, PR: Deartes – UFPR, 2005. p. 172-178.

SANTOS, Flávio. Disponível em <http://www.flaviosantos.com.br/artigos> Pesquisado em

nov. 2005.

SCHÄFFER, Vandir R. Rock: Uma análise na perspectiva da crítica Religiosa-Cristã. Dissertação (Mestrado em Música). Porto Alegre, PR: Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – URGS, 1992. 151f.

SEMÂNTICA. In: Dicionário Aurélio Eletrônico – Século XXI. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira, 1999. Cd-Rom.

SITAXE. In: Dicionário Aurélio Eletrônico – Século XXI. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira, 1999. Cd-Rom.

SOARES, Lineu. Disponível em

<http://www.adventistas.com/novembro2001/debate_novotom.htm> Pesquisado em 02 nov. 2005.

STEFANI, Wolfgang. Música Sacra, Cultura e Adoração. Engenheiro Coelho, SP: Imprensa Universitária Adventista, 2002. 280p.

SWANWICK, Keith. Ensinando Música musicalmente. São Paulo, SP: Moderna, 2003. 128p.

TORRES, Jessé e TORRES, Jenise. Música na Igreja. 19--? 50p.

WAZLAWICZ, Patrícia. Quando a música entre em ressonância com as emoções: significados e sentidos na narrativa de jovens estudantes de Musicoterapia. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 1., 2005, Curitiba. Anais... Curitiba, PR: Deartes – UFPR, 2005. p. 356-364.

WHITE, Ellen G. Música: Sua influência na vida do Cristão. Tatuí, SP: Casa Publicadora Brasileira, 2005. 112p.

WISNIK, José Miguel. O Som e o Sentido. 2 ed. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 1999. 283p.

WORTH, Sara E. Music, Emotion and Language: Using Music to Communicate. Disponível em <http://www.bu.edu/wcp/Papers/Aest/AestWort.htm >acesso em 02 nov. 2005.

ZAMPRONHA, Maria de Lourdes Seffek. Curso e Discurso do sistema musical (tonal). São Paulo, SP: Annablume, 1996. 192p.

Published

2006-03-11

How to Cite

MOREIRA, S. E. R. The Existence of Intrinsic Meaning in Tonal Music: a Help to the Adequate Choice of Music for the Worship in the SDA. Kerygma, Engenheiro coelho (SP), v. 2, n. 1, p. 62, 2006. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/kerygma/article/view/317. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Trabalho de Conclusão de Curso