Teenage and Its Conflicts: An Analysis of the Sabbath School Quarterly for Teenagers
Keywords:
Teenager, Conflict, God, Church, Sabbath School Quarterly.Abstract
In the field of the Theology of Christian Education there is an intense concern with the process of learning by a student, i.e., if he is really learning what has being taught. The present works from the perspective of the Theology of Christian Education, the Psychology of Human development, and the Seventh-day Adventist Church Proposal for teenagers. It also aims to help pastors, professors, and students by providing some means that may help the understanding, the analysis and acts of help to teenagers in their natural conflicts. Through an analysis of the Sabbath Schools Quarterly for teens, the research intends to explore a way for a better understanding of a teenager and his conflicts, and the challenge to improve a teenager relationship with himself, with his social environment and with God.
Downloads
References
Aberastury, Arminda. “O adolescente e a liberdade”. Em Arminda Aberastury e Mauricio Knobel, Adolescência normal: Um enfoque psicanalítico. Porto Alegre, RS: Artemed, 1981.
__________ . “O adolescente e o mundo atual”. Em Arminda Aberastury e Mauricio Knobel, Adolescência normal: Um enfoque psicanalítico. Porto Alegre, RS: Artemed, 1981.
Bloom, Benjamim S.; Engelhart, Max D.; Furst, Edward J.; Hill, Walker H.; Krathwohl, David R. Taxionomia de objetivos educacionais. 5ª Ed. Porto Alegre, RS: Globo, 1976.
Bock, Ana Mercês Bahia. A adolescência como construção social: estudo sobre livros destinados a pais e educadores. Artigo encontrado no site http://scielo.bvspsi. org.br/pdf/pee/v11n1/v11n1a07.pdf, no dia 8 de setembro de 2008.
Brasil, Maria Auxiliadora S. Da problemática da adolescência: o estudante mineiro de ensino médio. Belo Horizonte, MG: Faculdade de Filosofia da Universidade de Minas Gerais, 1963. Em Pfromm Netto, Psicologia da Adolescência, 8.
Breton, David Rtertrt Le. “Antropologia dos comportamentos de risco e escarificações na adolescência”. Em Arquivo Brasileiro de Psicologia. Vol.59, n°2, 120-131. Dezembro de 2007.
Campbell, Ross. Como realmente Amar seu Filho Adolescente. São Paulo: Mundo Cristão, 2005.
Cavalcanti, José Carlos. Ensino ou aprendizado: do quê estão tratando quando falam em qualidade da Educação?. Pesquisa realizada na internet, no site http://www.blogdafolha.com.br/permalink.php?id=1629&secao= no dia 14 de outubro de 2008.
Charbonneau, Paul Eugene. Adolescência e Liberdade. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1980.
Christenson, Larry. A Família do Cristão. 5ª Ed. Venda Nova, MG: Editora Betânia, 1986.
Collins, Gary R. Aconselhamento Cristão: edição século 21. São Paulo: Vida Nova, 2004.
Duddley, Roger. Why our teenagers leave the church. Whashington, DC: Review and Herald, 2000.
Erikson, Erik. Identidade, juventude e crise. 2ª Ed. Rio de Janeiro, RJ: Guanabara, 1987.
Fachini, Natal. Adolescente: a psicologia desde estranho guri-guria. Porto Alegre, RS: EDIPUCRS, 1992.
Fenwick, E. e Smith, T. Adolescência: guia de sobrevivência para pais e adolescentes. São Paulo: Editora Ática, 1996.
Ferreira, Berta Weil. O cotidiano do adolescente. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
Fichter, Joseph Henry. Sociologia. São Paulo: EPU, 1975.
Hamze, Amélia. A taxonomia e os objetivos educacionais. Artigo encontrado no site http://www.educador.brasilescola.com/trabalho-docente/a-taxonomia-e-osobjetivos-educacionais.htm, no dia 13 de outubro de 2008.
Huerta, José. A Classificação dos Objetivos de Aprendizagem. São Paulo: EPU, 1979.
Kemp, J. Adolescência: crise ou curtição. São Paulo: Editora Vida, 1997.
Knobel, Mauricio e Rosenthal, Gela. “O pensamento no adolescente e no adolescente psicopático”. Em Arminda Aberastury e Mauricio Knobel, Adolescência normal: Um enfoque psicanalítico. Porto Alegre, RS: Artemed, 1981.
Knobel, Maurício. “A Síndrome da Adolescência Normal”. Em Arminda Aberastury e Mauricio Knobel, Adolescência normal: Um enfoque psicanalítico. Porto Alegre, RS: Artemed, 1981.
__________ . “Introdução” Em Arminda Aberastury e Mauricio Knobel, Adolescência normal: Um enfoque psicanalítico. Porto Alegre, RS: Artemed, 1981.
LaHaye, B. Como desenvolver o temperamento de seus filhos. 7º Ed. São Paulo: Mundo Cristão, 1995.
Lepre, Rita Melissa. Adolescência e Construção da Identidade. Artigo encontrado no site http://www.slowmind.net/adolescenza/lepre1.pdf, no dia 8 de setembro de 2008.
Lição da Escola Sabatina – Adolescentes: 3° trimestre de 2008. Tatuí, SP: Casa Publicadora Brasileira, 2008.
Mielnik, Isaac. Os Adolescentes: conceito, dinâmica e orientação do adolescente. São Paulo: IBRASA, 1984.
Minholi, Marcelo. Avaliação Somativa. Artigo encontrado no site http://wiki.sintectus.com/bin/view/EaD/AvaliacaoSomativa#Avaliação_Somativa, no dia 14 de outubro de 2008.
Nérici, Imídio Giusepe. Adolescência: o drama de uma idade. 5ª Ed. Rio de Janeiro: Editora Científica.
Novello, Fernanda Parolari. Psicologia da Adolescência: o despertar para a vida. 3ª Ed. São Paulo: Paulinas, 1990.
Parrott, Les. Adolescentes em conflito: os 36 problemas mais comuns na adolescência: um guia prático para pais e educadores. São Paulo: Editora Vida, 2003.
Pfromm Netto, Samuel. Psicologia da Adolescência. 5ª Ed. São Paulo: Pioneira, 1976.
Poujol, Jacques & Claire. Os conflitos: como se originam, como se desenvolvem e como solucioná-los. São Paulo: Editora Vida, 2005.
Rieth, Flávia e Leal, Ondina Fachel. Sexualidade e AIDS: um estudo antropológico através de grupos focais de adolescentes. Pesquisa encontrada no site http://www.nupacs.ufrgs.br/comuns/imagensDB/cadernos/arquivo_20.pdf, no dia 25 de novembro de 2008.
Schowalter, John E. e Anyan, Walter R. Guia prático da adolescência. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.
Silva, Alitta Guimaräes Costa Reis Ribeiro. “Adolescência: uma visão histórica e antropológica”. Em V Congresso Brasileiro de Adolescência da SPC. Belo Horizonte, ASBRA, 1993.
Suárez, Adolfo S. A Influência da Educação Escolar Adventista na Identidade e na Fé de Adolescentes. Dissetação de Mestrado em Ciência da Religião. Universidade Metodista de São Paulo. São Bernardo do Campo, 2005.
__________ . Apostila para as Aulas de Teologia da Educação. Agosto de 2005.
Sung, Jung Mo. Educar para Reencantar a Vida. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.
Tiba, Içami. Adolescência: o despertar do sexo. São Paulo: Editora Gente, 1994.
Wagner, Adriana; Ribeiro, Luciane de S.; Arteche, Adriane X.; Bornholdt, Ellen A. Configuração familiar e o bem-estar psicológico dos adolescentes. Artigo encontrado no site http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-79721999000100010&script=sci_arttext&tlng=pt, no dia 25 de novembro de 2008.
Wall, Paula de; Telles, Marcos. A taxionomia de Bloom. Documento encontrado no site http://www.faculdadesdombosco.edu.br/v2.1/documentos/verbos_de_aplicacao_para_elaboracao_de_objetivos_pedgre.pdf, no dia 13 de outubro.
White, Ellen G. Conselhos aos Professores, Pais e Estudantes. Tatuí, SP: Casa Publicadora Brasileira, 2000.
__________ . Conselhos sobre Educação. Tatuí, SP: Casa Publicadora Brasileira, 2002.
__________ . Educação. 9ª Ed. Tatuí, SP: Casa Publicadora Brasileira, 2003.
__________ . Fundamentos da Educação Cristã. Tatuí, SP: Casa Publicadora Brasileira, 1996.
__________ . Mente, Caráter e Personalidade. Vol. 1. Tatuí, SP: Casa Publicadora Brasileira, 1989.
__________ . Obreiros Evangélicos. Tatuí, SP: Casa Publicadora Brasileira, 1996.
__________ . Orientação da Criança. Tatuí, SP: Casa Publicadora Brasileira, 1996.
__________ . Parábolas de Jesus. Tatuí, SP: Casa Publicadora Brasileira, 2001.
Yoshitake, Mariano; Carvalho, Joana D’Arc Silva Galvao de; Pedrosa Júnior, Carlos. Controle de gestão na taxonomia de domínio cognitivo. Artigo encontrado no site eco.unne.edu.ar/contabilidad/costos/VIIIcongreso/096.doc, no dia 13 de outubro de 2008.
Yus, Rafael. Educação Integral: uma educação holística para o século XXI. Porto Alegre, RS: Artmed, 2002.
Zekcer, Israel (Org.). Adolescente também é gente. 2ª Ed. São Paulo: SUMMUS, 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish on Kerygma must agree to the following terms:
- Once accepted for publication, the copyright of articles is automatically transferred to Kerygma.
- All material used in the text that is copyrighted by third parties must be duly referenced.
- Authors must also retain the reproduction rights of images and tables in their material, if necessary.
- The authors guarantee that the submitted text is entirely their authorship and has not been submitted and/or published elsewhere.
- The opinions, ideas and concepts expressed in the texts are the sole responsibility of their authors and do not necessarily represent the opinion of Kerygma;
- The editors reserve the right to make textual adjustments and adapt to the publication's norms.
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International, which allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. This license allows others to remix, adapt, and build upon your work non-commercially, as long as they give proper credit to you and their new works are not used for commercial purposes. However, users are not required to license those derivative works under the same terms.
- The authors agree with the free reproduction of their material by Kerygma, which may adapt, modify, condense, summarize, reduce, compile, expand, alter, mix with other content, include images, graphics, digital objects, infographics and hyperlinks, illustrate, diagram, divide, update, translate and carry out any other transformations, requiring the participation or express authorization of the authors.
- The authors agree that Kerygma can distribute the articles through cable, fiber optics, satellite, airwaves or any other system that allows access to the user at a specific time and place, either by free channels or by systems that import payment. Kerygma may also include work in a physical or virtual database, archiving in printed format, storing on a computer, in a cloud system, microfilming and other current forms of archiving or that may still be developed, with or without profit.
- Authors are permitted to enter into separate, additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the work in this journal (e.g., publishing it in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment in the new publication of its initial publication in this journal.
- Kerygma owns the rights to all works published by it. The full reproduction of these texts in other publications, for any other purpose, by any means, requires written authorization from the publisher. The same goes for partial reproductions, such as summary, abstract, portions with more than 500 words of the text, tables, figures, illustrations, etc.
- Authors are granted permission and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites) at any point before or during the editorial process. This is because it can lead to productive alterations and increase the impact and citation of the published work. (See "The effect of open access and downloads ('hits') on citation impact: a bibliography of studies.")