Adventist education: 150 years of a missional project to an education network
Keywords:
Educação Confessional, História da Educação, Identidade Confessional, Missão ReligiosaAbstract
Adventist Education had its origins established through a need of the newly structured religious community in the early 1860s. In these early days, the Seventh-day Adventist Church, which was organized as a religious entity, aimed to preach the gospel with the message of the imminent return of Jesus Christ to this earth. And, to fulfill its mission, it was necessary to prepare missionaries who could spread this message. With missiological characteristics, the first movements emerged to establish schools that trained young people to be sent to fulfill this mission. After 150 years, this purpose has not only been achieved, but the movement for confessional education has transformed into an educational project present in more than 165 countries. The objective of this article is to present the development of this educational project that began as a missional vision and became one of the largest educational systems in the world.
Downloads
References
AZEVEDO, Paulo. O Ensino Adventista de Nível Médio no Brasil. In: TIMM, Alberto R (Org.) A Educação Adventista no Brasil – Uma História de Aventuras e Milagres. Engenheiro Coelho: Unaspress, 2004.
BLOCH, Marc. Introdução à História. Publicações Europa-América, 1976
FULLAT, Octávio. Filosofias da Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
GROSS, Renato. Colégio Internacional de Curitiba – uma história de fé e pioneirismo. Rio de Janeiro: Collins, 1996.
KNIGHT, George. Early Adventist educators. Berrien Springs, MI: Andrews University Press, 1983.
KNIGTH, George. Filosofia e Educação – Uma introdução à perspectiva cristã. Engenheiro Coelho, SP: Unaspress, 2001.
KNIGHT, George. A dinâmica da expansão educacional – Uma lição da história Adventista. in: A Educação Adventista no Brasil. Engenheiro Coelho, SP: Unaspress, 2004.
KNIGHT, George. Mitos na Educação Adventista. Um estudo interpretativo da educação nos escritos de Ellen White. Engenheiro Coelho, SP: UNASPRESS, 2010.
LE GOFF, Jacques. História e Memória. 6ª Ed. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2012.
MENDONÇA, Antônio Gouveia. Introdução ao Protestantismo no Brasil. São Paulo: Edições Loyola, 1990.
MENSLIN, Douglas J. – Gestão Escolar: para quem é, está ou será gestor. Curitiba, PR: Editora DVK, 2009.
MENSLIN, Douglas J. – Educação Adventista 120 anos: De escolas paroquiais a uma rede de ensino: permanências e rupturas de ideário educacional. Curitiba, PR: DVK Editora, 2015.
MOTT, John R. Report of executive committee. In: Student Mission Power: Report of the First International Convention of Student Volunteer Movement for Foreign Mission, Held at Cleveland, Ohio, USA, 26, 27, 28 de fevereiro e 1o de março de 1891
NISTO CREMOS: 27 Ensinos Bíblicos dos Adventistas do Sétimo Dia, CPB: Tatuí, SP, 2003.
PRESCOTT, Willian W. Report of the Education Secretary. Daily Bulletin for the General Conference, 23 de fevereiro de 1893.
RIBEIRO, Edilson. Pastoral num colégio jesuíta. Artigo para publicação. 2007.
SEAMAN, John. Quem são os Adventistas do Sétimo Dia? Um breve exame de sua história, crenças, povo, igreja e missão. Tatuí, SP: CPB, 2001.
SELLERS, Charles. Uma reavaliação da história dos Estados Unidos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 1985.
SILVA, Marcos. A penetração da Educação Adventista no Brasil. Feira de Santana: IAENE, 2006.
STENCEL, Renato. Ellen White e a filosofia educacional adventista. In: TIMM, Alberto (Org.). A Educação Adventista no Brasil – uma história de aventuras e milagres. Engenheiro Coelho, SP: UNASPRESS, 2004.
STENCIL, Renato. História da educação superior adventista: Brasil, 1969-1999. Tese doutoral do programa de Pós-graduação em Educação da UNIMEP. Piracicaba, SP: EDUNIMEP, 2006.
SCHWARZ, Richard e GREENLEAF, Floyd. Portadores de luz: história da Igreja Adventista do Sétimo Dia. Eng. Coelho, SP: UNASPRESS, 2009.
VIEIRA, Ruy Carlos de Camargo. Vida e Obra de Guilherme Stein Jr. – Raízes da Igreja Adventista do Sétimo Dia. Tatuí, SP: CPB. 1995.
WHITE, J. Denominational School. Review and Herald, 6 de agosto de 1872.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Docent Discunt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Declaração de direito autoral
Declaro (amos) que a revista Docent Discunt está autorizada a publicar e alterar o texto inédito e original de minha (nossa) autoria, submetido para avaliação neste periódico, a fim de "maximizar a disseminação da informação". Concordo (amos) em compartilhar os direitos autorais a ele referentes com a Unaspress e com o Unasp, sendo que seu “conteúdo, ou parte dele, pode ser copiado, distribuído, editado, remixado e utilizado para criar outros trabalhos, sempre dentro dos limites da legislação de direito de autor e de direitos conexos”.
Reconheço (Reconhecemos) ainda que a Revista Docent Discunt está licenciada sob uma LICENÇA CREATIVE COMMONS - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0) e que esta obra também estará licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, caso seja aceita e publicada.
Dito isto, Permito (permitimos) que as instituições citadas acima remixem, adaptem, criem e distribuam, a partir deste trabalho, mesmo que para fins comerciais, desde que atribuam o devido crédito ao(s) autor(es) pela criação original.