The role of the school counselor within the leadership team

Authors

  • Pâmela Ágata de Moraes
  • José Anderson Santos Cruz Editora Iberoamericana e Estudos em Educação, São Paulo, (Brasil)

Keywords:

School counseling, Pedagogical coordination, School management, Practice, Education

Abstract

The school leadership team consists of different professionals that, together, aim for the best development of learners and teachers that belong to the school community. In this team, the role of the principal is very clear, he who is responsible to orchestrate and lead the pedagogical and administrative work in the institution. However, most of the times, the roles of the school counselor and the pedagogical coordinator are found in a gray zone, where the non-specification of each one`s functions prevents each professional from performing his/her work in a more appropriate way. Thus, the objective of this research was to list the expectations of the school counselor and pedagogical coordinator jobs in order not to overload any one of them, making sure that the coordinator can act on the educators long life learning and the curriculum follow-up, and that the school counselor can focus on the individual and group needs of the students related to their social skills development, as well as the families welcoming. Through systematic revision, we raised the assignment of each professional and we observed that it allows more effective work by the school leadership team and, consequently, better evolution of the strategic plans in a school on behalf of the progress of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pâmela Ágata de Moraes

Pedagoga. Professora de Educação Infantil em escola bilíngue

José Anderson Santos Cruz, Editora Iberoamericana e Estudos em Educação, São Paulo, (Brasil)

Doutor em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, São Paulo, (Brasil). Professor Associado pelo Programa de Educação Continuada em Economia e Gestão de Empresas - PECEGE, da Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz da Universidade de São Paulo - USP, Esalq/USP, São Paulo. Editor pela Editora Ibero-Americana de Educação, São Paulo.

References

Aguiar, M.C.C; Lins, J.B. 2016. Identidade profissional de coordenadores pedagógicos: O olhar dos estudantes de Pedagogia da Universidade Federal de Pernambuco. Revista Cocar 10 (19).

Brasil. 1942. Decreto Lei n. 4073, de 30 de janeiro de 1942. Dispõe sobre a lei que estabelece as bases de organização e de regime do ensino industrial. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 09 de fevereiro. 1942. Seção 1, p. 1997.

Brasil. 1968. Decreto Lei n. 5654, de 21 de dezembro de 1968. Provê sobre o exercício da profissão de orientador educacional. Diário Oficial da União, Brasília, 24 de dezembro. 1968. Seção 1, p. 11113.

Brasil. 1971. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 5692, de 11 de agosto de 1971. Fixa diretrizes e bases para o ensino de 1º e 2º graus. Diário Oficial da União, Brasília, 12 de agosto. 1971. Seção 1, p. 6377.

Brasil. 1973. Decreto n. 72846, de 26 de setembro de 1973. Regulamentada a Lei n. 5564, de 21 de dezembro de 1968, que provê sobre o exercício da profissão de orientador educacional. Diário Oficial da União, Brasília, 27 de setembro. 1973. Seção 1, p. 9746.

Brasil. 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro. 1996.

Brasil. 2005. Projeto de resolução n. 4, de 13 de setembro de 2005. Altera a resolução CNE/CP n. 1/2002, que institui diretrizes curriculares nacionais para a formação de professores da educação básica, em nível superior, curso de licenciatura de graduação plena. Diário Oficial da União, Brasília, 14 de outubro. 2005.

Brasil. 2006. Resolução n.1, de 15 de maio de 2006. Institui diretrizes curriculares nacionais para o curso de graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, 16 de maio. 2006.

Bugone, A.C; Dalabetha, A; Bagnara, I.C. 2016. O orientador educacional e seus desafios no contexto escolar. Revista de Educação do IDEAU 11 (23): 1 – 15

David, R.S. 2017. A construção da identidade do coordenador pedagógico e seu perfil profissional no contexto atual. Revista Labor 01 (17): 143 – 157

David, R.S. 2017. O orientador escolar e a escola: A criação de espaços de participação social e exercício da cidadania. Revista Labor 01 (18): 104 - 117.

Delgado, A. 2018. Orientación escolar en el marco de la convivencia escolar, una mirada desde las representaciones sociales. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 2 (2), 100-112.

Garcia, R.P.M.; Silva, C.N. 2017. Atuação profissional do coordenador pedagógico e as implicações no ensino e na aprendizagem. Revista on line de Política e Gestão Educacional 21 (3): 1405 – 1422

Lück, H. 2006. Gestão educacional: Uma questão paradigmática. 1ed., Ed. Vozes, Petrópolis, Rio de Janeiro, Brasil

Published

2023-12-28

How to Cite

MORAES, P. Ágata de; CRUZ, J. A. S. The role of the school counselor within the leadership team. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 4, p. e01575, 2023. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1575. Acesso em: 23 nov. 2024.