Transmitting transformation: considerations on the ethical meaning of philosophy and education

Authors

  • Diogo Bogéa Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, Rio de Janeiro, (Brasil)
  • Esdras Guedes da Cruz Silva Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, Rio de Janeiro, (Brasil)

Keywords:

Philosophy, Ethics, Existence

Abstract

Our aim in this paper is to investigate the possibility of rethinking the fundamental meaning of education beyond the intellectual dimension. Our proposal is to place in the foreground the ethical sense of human formation, that is, the possibility of formation and transformation of the existential attitude of each individual. For that, we brought to our aid the notion of philosophy as “spiritual exercise”, evidenced by Pierre Hadot. We investigate in detail the possible contributions of existentialism and stoicism to rethink philosophy and education from an ethical and not merely an intellectual sense. We seek to show that, far beyond the transmission of intellectual content, what is at stake in educational processes is the possibility of forming and transforming a unique existential trajectory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diogo Bogéa, Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, Rio de Janeiro, (Brasil)

Doutor em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC, Rio de Janeiro, (Brasil). Professor Adjunto de Filosofia e Psicanálise no Departamento de Estudos da Subjetividade e da Formação Humana da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, Rio de Janeiro.

Esdras Guedes da Cruz Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, Rio de Janeiro, (Brasil)

Graduando em Filosofia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, Rio de Janeiro, (Brasil). 

References

EPICTETO. O Manual de Epicteto. São Cristóvão: UFSE, 2012.

FAUNDEZ, A. FREIRE, P. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FOUCAULT, M. A Hermenêutica do Sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

HADOT, Pierre. Exercícios espirituais e filosofia antiga. São Paulo: É Realizações, 2014.

HEIDEGGER, M. Ser e Tempo. Petrópolis: Vozes, 2008.

HEIDEGGER, M. Ser e Tempo. Petrópolis, Vozes, 2012.

HEIDEGGER, M. Introdução à Metafísica. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1999.

SARTRE, J.P. O Existencialismo é um Humanismo. Paraná: Secretaria de Estado da Educação do Paraná, 2009.

SÊNECA. Edificar-se para a morte. Petrópolis: Vozes, 2016.

Published

2023-08-29

How to Cite

BOGÉA, D.; CRUZ SILVA, E. G. da. Transmitting transformation: considerations on the ethical meaning of philosophy and education. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 4, p. e01551, 2023. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1551. Acesso em: 23 nov. 2024.