The experience of aesthetic, expressive and intersubjective aspects in teaching

Authors

  • Sandra Elisa Réquia Souza Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Rio Grande do Sul, (Brasil)
  • Amarildo Luiz Trevisan Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Rio Grande do Sul, (Brasil)

Keywords:

Intersubjectivity, Teaching, Teacher training

Abstract

Objective: To understand how these aspects are experienced by teachers in order to help reflect on and discuss teacher training.

Originality/value: The study showed that the specific nature of the teaching profession requires knowledge to guide its action and, in this way, it is necessary to understand that educating is not just transmitting content for reproduction, but to consider that human formation requires the experience of aesthetic, expressive and intersubjective aspects in pedagogical action.

Method: We used the affective hermeneutics of Andrés Ortiz-Osés, a Latin hermeneut who uses the categories of interpretation, language, meaning, symbolism and affectivity to characterize this approach. These categories were considered when listening to four university professors - named A, B, C and D.

Results: According to the narratives of the teachers interviewed, we realized that there are difficulties in experiencing aesthetic, expressive and intersubjective aspects. These impasses occur as a result of a variety of factors, including the teachers' lack of pedagogical training, a mistaken understanding of the fragmentation of teaching, the course and, consequently, the curriculum, as well as the format of the course structure in terms of classrooms with large numbers of students, class times and content-based teaching.

Conclusion: It was found that the impasses surrounding the difficulties are expressed in the contradiction in (re)signifying the view of the profession itself, because teachers see themselves as subjects endowed with reason, culminating in the extreme of this understanding, that is, in rationalisms and negationist fragmentations of humanity in relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Elisa Réquia Souza, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Rio Grande do Sul, (Brasil)

Doutora em Educação Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Rio Grande do Sul, (Brasil). Funcionário público da Universidade Federal de Santa Maria e tutora do Curso de Educação a Distância em Ciências da Religião.

Amarildo Luiz Trevisan, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Rio Grande do Sul, (Brasil)

Pós-Doutor em Humanidades - Universidade Carlos III, de Madri, Colmenarejo, (Espanha). Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Rio Grande do Sul, (Brasil). Professor Titular da Universidade Federal de Santa Maria - UFSMRio Grande do Sul.

References

ADORNO, T. Educação e emancipação. 3. ed. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1995.

ARAÚJO, L. M. B.; SOUSA, R. R. O adoecimento psíquico de professores da rede pública estadual: perspectivas dos docentes.[S.l.: s.n.], 2013. Disponível em: www.anpad.org.br/admin/pdf/2013_EnANPAD_GPR2266.pdf Acesso em: 3 jun. 2015.

BEHRENS, M. A. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento profissional de professores universitários. Revista Educação, Porto Alegre, v. 30, n. 3, p. 439-455, set./dez. 2007.

BIESTA, G. Para além da aprendizagem: Educação democrática para um futuro humano. Tradução Rosaura Eichenberg. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2013.

CHAUI, M. S. Mito e filosofia. Territórios de Filosofia, 15 abr. 2013. Disponível em: https://territoriosdefilosofia.wordpress.com/2013/04/15/mito-e-filosofia-marilena-chaui. Acesso em: 21 mai. 2019.

CHAUI, M. S. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, n. 24, set./dez. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n24/n24a02.pdf. Acesso em: 05 jan. 2021.

DAMÁSIO, A. A estranha ordem das coisas. Portugal: Temas e Debates, 2017.

EURÍPIDES. As bacantes. São Paulo: Hedra, 2010.

GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2006.

OZÉS-ORTIZ, A. Hermenêutica, sentido e simbolismo. In: ARAÚJO, A. F.; BAPTISTA, F. P (org.). Variações sobre o imaginário: Domínios, Teorizações, Práticas Hermenêuticas. Lisboa: Instituto Piaget, 2003.

OLIVEIRA, E. S. G de. O “mal-estar docente” como fenômeno da modernidade: os professores no país das maravilhas. Ciênc. Cogn., Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, mar. 2006. Disponível em: www.cienciasecognicao.org/pdf/v07/M31677.pdf. Acesso em: 30 maio 2023.

SAVIANI, D. Formação de Professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 40, jan./abr. 2009. Disponível em: www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf. Acesso em: 1 jun. 2023.

TIMM, E. Z. et al. O mal-estar na docência em tempos líquidos de Modernidade. Revista mal-estar e subjetividade, Fortaleza, v. X, n. 3, p. 865-885, setembro, 2010.

UFSM. Universidade Federal de Santa Maria. Projeto Pedagógico Institucional – PPI. Santa Maria, RS: UFSM, 2016. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/342/2018/05/UFSM_PPI_Projeto_Pedagogico_Institucional.pdf. Acesso em: 14 jul. 2021.

Published

2023-09-05

How to Cite

RÉQUIA SOUZA, S. E.; TREVISAN, A. L. . The experience of aesthetic, expressive and intersubjective aspects in teaching. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 4, p. e01547, 2023. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1547. Acesso em: 23 nov. 2024.