TEACHER TRAINING AND INCLUSIVE EDUCATION

A DISCUSSION ABOUT THE THEME

Authors

  • Paulo Gomes Lima
  • Jociane Marthendal Oliveira Santos

DOI:

https://doi.org/10.19141/docentdiscunt.v1.n1.p63-70

Keywords:

professional qualification, special education, learning, development, pedagogical practices

Abstract

The purpose of this article is to present a brief discussion about the education workers’ training for special education, more specifically for inclusive education. Inclusion can only occur if teachers invest in their students’ potential, attending to their needs and proposing learning methods that favor their development. The initial and continuous formative process requires larger investments in education and educators. It is believed that such investments will contribute to minimize excluding pedagogical practices. Therefore, specialized teacher qualification is urgent, since inclusion requires not only the insertion of students with disabilities in the classroom, but an education where the differences and peculiarities of each disabled individual are respected, seeking to ensure the right to learn for all students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Secretaria de Educação Especial. Parâmetros Curriculares Nacionais: adaptações curriculares. Brasília, 1999.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.

CARVALHO, R. E. Educação inclusiva: com os pingos nos “is”. Porto Alegre: Mediação, 2004.

SILVA, L. C.; RODRIGUES, M. M. Políticas públicas e formação de professores: vozes e vieses na Educação Inclusiva. In: DECHICHI, C.; SILVA, L. C.; FERREIRA, J. M. (Org.). Educação Especial e Inclusão Educacional: formação profissional e experiências em diferentes contextos. Uberlândia: EDUFU, 2011.

SILVA, L. C.. A política de formação continuada de professores e a Educação Especial: algumas reflexões. In: SILVA, L. C.; DECHICHI, C.; MOURÃO, M. P. (Org.). Políticas e práticas de formação continuada de professores para Educação Especial: alguns olhares sobre os cursos de extensão “professor e surdez: cruzando caminhos, produzindo novos olhares”. Uberlândia: EDUFU, 2010.

PIMENTEL, S. C. Conviver com a Síndrome de Down em escola inclusiva: mediação pedagógica e formação de conceitos. Petrópolis: Vozes, 2012.

PINHEIRO, A. P. R. Formação de professores para inclusão de pessoas com necessidades especiais: o caso de cursos de licenciatura da UFRB. 2010. Monografia. Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Amargosa, 2010.

SCHEIBE, L. Formação de professores no Brasil: A herança histórica. Revista Retratos da Escola, Brasília, v.2, n. 2-3, p. 41-53, jan/dez 2008.

VYGOTSKY, L. V. Formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2020-11-12

How to Cite

GOMES LIMA, P.; MARTHENDAL OLIVEIRA SANTOS, J. TEACHER TRAINING AND INCLUSIVE EDUCATION: A DISCUSSION ABOUT THE THEME. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 1, n. 1, p. 63–70, 2020. DOI: 10.19141/docentdiscunt.v1.n1.p63-70. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1315. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Articles