REPERCUSSIONS OF THE NATIONAL TRAINING OF BASIC EDUCATION TEACHERS PLAN (PARFOR) IN THE PROFESSIONAL FORMATION OF TEACHERS UNDER THE VIEW OF EDUCATION STUDENTS

Authors

  • Cristina Zukowsky Tavares
  • Elize Keller-Franco
  • Dayse Karoline de Carvalho
  • Catherine Oliveira de Araújo
  • Elnaque Ribeiro Costa Leite

DOI:

https://doi.org/10.19141/docentdiscunt.v1.n1.p18-34

Keywords:

PARFOR, pedagogy, teacher education

Abstract

The study aims to assess the impact of the National Training of Basic Education Teachers Plan (PARFOR) in teacher training of senior year students of the education school at a University Center in São Paulo. The qualitative study collected data through a questionnaire containing opened questions aimed to characterize the profile of the participants, their professional perspectives, contri-butions received during the process and referrals performed in the trainer course. For the data analy-sis, the answers of the participants were organized in three themes that guided the discussion of the results under the light of specific literature. The results show that the training contributed to enhance the worldview and education of the participants, highlighting the awaited satisfaction from social recognition and professional development after receiving the title of “teacher.”

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Decreto 6755, de 29 de janeiro de 2009. Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, jan. 2009.

BRASIL. Lei n. 12.056, de 13/10/2009: acrescenta parágrafos ao art. 62 da Lei nº 9394, de 20/12/1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.

BRASIL/MEC. Plano Nacional de Formação dos Professores da Educação Básica – PARFOR. Brasília, DF, 28/05/2009.

BRASIL/MEC. Portaria Normativa n.9, de 30/06/2009: institui o Plano Nacional de Formação dos Professores da Educação Básica no âmbito do Ministério da Educação.

Brasil/MEC/CAPES. Fóruns Estaduais de apoio à formação docente: orientações para sua organização. Brasília, setembro, 2009.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Lei n. 10.172, de 9 de Janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação (2001-2010).

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB n. 2, de 28 de maio de 2009. Fixa as Diretrizes Nacionais para os Planos de Carreira e Remuneração dos Profissionais do Magistério da Educação Básica Pública.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (INEP). Estudo exploratório sobre o professor brasileiro: com base nos resultados do Censo Escolar da Educação Básica 2007. Brasília, DF: MEC/INEP, 2009.

BRZEZINSKI, I. Sujeitos Sociais Coletivos e a Política de Formação Inicial e Continuada Emergencial de Professores: Contradições Vs Conciliações. Educação & Sociedade, São Paulo, v. 35, n.129, out/dez 2014, p. 1241-1259.

CASTRO, M. Convergências e Tensões nas Propostas de 2009: Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica e Plano Nacional de Formação de Professores. In: Dalben, Ângela I. L.de F. (et al.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Textos selecionados do XV ENDIPE – Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

GATTI, B A. A. Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista, Curitiba, n. 50, out/dez 2013, p. 51-67. .

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. S.; ANDRÉ, M. E. D. A.. Políticas Docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.

KELLER-FRANCO, E.; BESSA, S.. Construindo Alternativas para a Formação Inicial de Professores: a percepção de estudantes de pedagogia sobre a abordagem curricular integrada. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 15, n. 1, jan/mar 2017, p. 153-176.

PASSOS, L. F. Políticas Docentes no Brasil: Um Estado da Arte. Resenha. Caderno de Pesquisa, v. 42, n. 145, jan/abr 2012, p. 298-329.

SCHEIBE, L. Valorização e formação dos professores para a educação básica: questões desafiadoras para um novo plano nacional de educação. Educação e Sociedade, v. 31, n. 112, jul/set 2010, p. 981-1000.

OLIVEIRA, D. A. A nova regulação de forças no interior da escola: carreira, formação e avaliação docente. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 27, n. 1, jan/abr 2011, p. 25-38.

SILVA, L. M.; BRIZOLLA, F.; SILVA, L. E. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Ciências da UFPR Litoral: desafios e possibilidades para uma formação emancipatória. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 94, n. 237, mai/ago 2013, p. 524-541.

SOUZA, V. C. Política de formação de professores para a educação básica – a questão da igualdade. Revista Brasileira de Educação, v. 19, n. 58, jul./set., 2014.

Published

2020-11-12

How to Cite

ZUKOWSKY TAVARES, C.; KELLER-FRANCO, E.; KAROLINE DE CARVALHO, D.; OLIVEIRA DE ARAÚJO, C.; RIBEIRO COSTA LEITE, E. REPERCUSSIONS OF THE NATIONAL TRAINING OF BASIC EDUCATION TEACHERS PLAN (PARFOR) IN THE PROFESSIONAL FORMATION OF TEACHERS UNDER THE VIEW OF EDUCATION STUDENTS. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 1, n. 1, p. 18–34, 2020. DOI: 10.19141/docentdiscunt.v1.n1.p18-34. Disponível em: https://unasp.emnuvens.com.br/rdd/article/view/1312. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Articles